In het kader van ‘EARLY MUSIC — LAST MINUTE’:
Vrij 22 november 2024 – 17u
PRERELEASE CONCERT OPGENOMEN DOOR DE NEDERLANDSE CONCERTZENDER
Kapel O.L.V.-Hemelvaart
van Stadspaleis Hof Bladelin Brugge (BE)
Naaldenstraat 17-19
CONCERT SPIRITUEL. Voor MEER VREDE.
Boodschap van MARK EYSKENS door BART STOUTEN.
Virtuoze CONTRATENOR ALEXANDER SCHNEIDER (méér dan 70 CD’s) & gerenommeerde LUITIST MATTHIAS SPAETER; AVANT-PREMIÈRE van CD met parels van 17de-eeuwse GEESTELIJKE CONCERTEN/ de NEDERLANDSE CONCERTZENDER neemt op/ BART STOUTEN, gekend van KLARA, reveleert VREDESBOODSCHAP en meer, van minister van staat MARK EYSKENS
PROGRAMMA
PRERELEASE CONCERT
OPGENOMEN DOOR DE NEDERLANDSE CONCERTZENDER
Kapel O.L.V.-Hemelvaart
van Stadspaleis Hof Bladelin Brugge
Naaldenstraat 17-19 (8000 Brugge, BE)
CONCERT SPIRITUEL. Voor MEER VREDE.
Boodschap van MARK EYSKENS door BART STOUTEN.
De virtuoze CONTRATENOR ALEXANDER SCHNEIDER (méér dan 70 CD’s) & de gerenommeerde LUITIST MATTHIAS SPAETER brengen de AVANT-PREMIÈRE van hun CD met parels van 17de-eeuwse GEESTELIJKE CONCERTEN.
De NEDERLANDSE CONCERTZENDER neemt op.
BART STOUTEN, gekend van KLARA, reveleert ook een VREDESBOODSCHAP en meer,
van minister van staat MARK EYSKENS.
Nadien volgt een MEET-AND-GREETS en een gezellige MEET-AND-EAT* in Restaurant De Koetse voor wie dat wenst.
Graag nodigen wij u uit op vrijdag 22 november om 17u voor een DERDE UNIEK EVENT voor een MEER VREDE-VOLLE WERELD. Het vindt plaats in de prachtige neoclassicistische KAPEL O.L.V.-Hemelvaart van STADSPALEIS HOF BLADELIN BRUGGE, Naaldenstraat 17-19.
Wer das Werk lobet, der lobet auch den Meister:
ja, das Werk selbst lobet oder tadelt ihn: ohne sein Zuthun.
Aus ihren Früchten sollt ihr sie erkennen.
(Mattheson über Händel)
Untwisting all the Chains that tie
The hidden Soul of Harmony.
(Milton)
***
(..) muziek is eigenlijk mijn grootste passie. Het staat voor mij buiten kijf dat dit de meest transcendente en grensoverschrijdende kunstvorm is.
Ik heb een verzameling van meer dan duizend cd’s.
— Mark Eyskens —
***
Vrede behartigen is meer mens worden.
— Mark Eyskens —
Vrede behartigen
is meer mens worden.
— Mark Eyskens —
In 1435, tijdens de Bourgondische Gouden Eeuw, bouwde Pieter Bladelin (1408 – 1472) zijn stadspaleis Hof Bladelin. Het is één van de drie Middeleeuwse stadspaleizen die Brugge telt, naast Gruuthuse en Adornes. Bladelin was een belangrijk financieel ambtenaar en raadgever voor Filips de Goede en Karel de Stoute, hertogen van Bourgondië. (…)
Gedurende eeuwen was dit huis een plaats van handel, kunst en geloof en vonden er belangrijke ontmoetingen, onderhandelingen en besprekingen plaats. Nog steeds kan er genoten worden van muziek, schilderijen en beeldhouwwerken.
Eén van de engelen van ‘Het Engelenpaar’ door Laurent Delvaux (1719-1778), die zich in de Kapel O.L.V.-Hemelvaart van Middeleeuws Stadspaleis Hof Bladelin Brugge bevinden.
In het prachtige Hof Bladelin schuilen enkele kunstwerken die verbonden zijn aan de rijke geschiedenis van het Stadspaleis. De medaillons van Lorenzo de’ Medici en Clarice Orsini zijn één van de vele blikvangers die je er kunt bewonderen… naast onder meer de Engelen van Laurent Delvaux.
In opdracht van de aartshertog Karel Alexander van Lotharingen beeldhouwde Laurent Delvaux tussen 1761 en 1763 het Engelenpaar. De aartshertog was gouverneur van de Oostenrijkse Nederlanden tijdens de regering van keizerin Maria Theresia van Oostenrijk. Hij kocht de beelden aan ter waarde van 18000 Brabantse Florijnen. Ze waren oorspronkelijk bestemd voor de hofkapel in Brussel, maar in 1794 werd de hofkapel tijdens de Franse bezetting ontmanteld. Het Engelenpaar kwam bij de beeldhouwer Gilles-Lambert Godecharle terecht, die het tot 1827 in zijn atelier bewaarde. Mogelijk heeft De Foere de beelden hier gekocht, om ze in de classicistische kapel van het Hof Bladelin te plaatsen. Vier studiemodellen van de beelden bevinden zich in het Musée des Arts Décoratifs de Namur, het Musée Communale de Nivelles en in een privécollectie.
De Belgisch-Duitse VIRTUOZE CONTRATENOR ALEXANDER SCHNEIDER (méér dan 70 CD’s) & de Zwitserse LUITIST MATTHIAS SPAETER, die reeds tientallen jaren MET DE GROTEN DER AARDE SPEELT, schenken u intieme GEESTELIJKE CONCERTEN uit de 17DE EEUW voor contratenor en luit, van HEINRICH SCHÜTZ & TIJDGENOTEN, met interludia voor luit solo van J.S. BACH. De NEDERLANDSE CONCERTZENDER neemt op. Bart Stouten vervlecht het concert meesterlijk met enkele korte toelichtingen.
Een tijdloze foto van Matthias Spaeter & Alexander Schneider, getrokken bij invallend daglicht, gedurende de dagen van de opname van hun CD ‘Concert Spirituel’ in een Limburgs kerkje.
(…) Alexander Schneiders Altus besticht durch ungemein reine Klangfarbe und ambivalente Emotionalität …
Bron: opernnetz.de, Dezember 2007 / Olympiade – Schwetzingen
***
Alexander verfügt über einen angenehm gerade geführten, schlanken und beweglich-leichten Altus, der somit auch flotteren Passagen und langen Koloraturen bestens angemessen ist.
Dennoch klingt seine Stimme aber nicht dünn oder luftig, sondern besitzt eine starke Substanz, so dass sie selbst in akustisch schwierigen Räumen ausgezeichnet trägt und im Zusammenklang mit anderen Stimmlagen oder Instrumenten nicht leicht in’s Hintertreffen gerät.
Dazu singt er mit großer, natürlich wirkender Musikalität, gestaltet spannungsreich und nah am Text.
Bron: SONUS (Agentur für Alte Musik) über Alexander Schneider, Januar 2009
***
Lees hier
een interview met Alexander Schneider
in ‘Toccata – Zeitschrift Alte Musik Aktuell’ – maart/2018
Lees hier een interview met Alexander Schneider
in ‘Toccata – Zeitschrift Alte Musik Aktuell’ – maart/2018
ALEXANDER SCHNEIDER is één van Europa’s beste countertenors, daarnaast ook DIRGENT en MUZIKAAL LEIDER van zijn ENSEMBLE POLYHARMONIQUE, dat hij in 2014 oprichtte en waarmee hij reeds 16 CD’s opnam waarvan verschillende bekroond werden. Hun recente CD SCHÜTZ — GEISTLICHE CHOR-MUSIK 1648 kreeg een DIAPASON D’OR. Begin november doen ze een tournee om hun 10-JARIG JUBILEUM te vieren met het adembenemende programma Dresden Vespers, dat ook op CD verscheen.
Ensemble Polyharmonique is a collective of vocal soloists specializing in vocal music of the Renaissance and Baroque periods, taking into account historical performance practice.
Een greep uit de CD’s die Alexander Schneider opnam met zijn Ensemble Polyharmonique.
***
Verschijnt op 1 november en is meer dan een aanrader:
ROGIER MICHAEL. CHRISTVESPER DRESDEN 1624
Ensemble Polyharmonique / Alexander Schneider
Only few connoisseurs can say without hesitation who preceded Heinrich Schütz as Dresden’s Court Conductor.
The man’s name was Rogier Michael who came from North Brabant and accordingly was the last exponent of the Dutch school that was sought after throughout Europe.
In the meantime, Italy was setting the tone and older composers had to rethink their ways.
Michaels succeeded in doing so. Among other things, his catalogue of works, which is not exactly huge, includes an innovative Weihnachtshistorie (1602), which was performed at the Dresden court for 50 (!) years – an all the more astonishing occurrence, as this music is by no means ostentatious.
Combining the devotional purity with appropriate contemporary vocal and instrumental movements, a clear simplicity emerges. And so the Christmas Vespers of 1624, which Alexander Schneider presents on this recording, still fulfils its original purpose today.
***
Manchmal gibt es dieses 100%-Gefühl, dass man als Ensemble wirklich eins ist. Nicht nur die Stimmen verschmelzen, sondern auch der Text und die Emotionen. Ein wunderbarer Rausch!
— Matthias Lutze —
***
HEINRICH SCHÜTZ (1585-1672): GEISTLICHE CHOR-MUSIC 1648. / Ensemble Polyharmonqiue
Een YouTube video over ‘The making of…’
When in 1648 the great Heinrich Schütz published his “Sacred Choral Music,” German-language sacred music was strongly influenced by the modern and innovative madrigal style from Italy. One spoke of a “strangely charming Italian madrigal manner,” or of a “a strangely delightful kind of madrigal.” Heinrich Schütz, on the other hand, shows how one could write lively polyphony in a pure contrapuntal style without violating the sacrosanct compositional rules of the sixteenth century.
On its new recording of the “Sacred Choral Music 1648” by Heinrich Schütz, Ensemble Polyharmonique combines ideas of the German and Franco-Flemish singing cultures into lively poetic interpretations. As a listener, one must perhaps have the courage to let oneself succumb to the “pervasiveness” of this music, a music that does not become boring and time and again opens up to him who engages with it. But in the end, one will be richly rewarded by the greatest enjoyment of art and valuable musical experiences that touch both the heart and spirit.
***
BACH FAMILY
Ensemble Polyharmonique / Teatro del mondo / Andreas Küppers
The “Family Affairs” with 15 works from four generations provide an impressive testimony to this unique musical dynasty
***
JOHANN DAVID HEINICHEN — DRESDEN VESPERS
Ensemble Polyharmonique / Wroclaw Baroque Orchestra / Jaroslaw Thiel
De zoon van een protestantse dominee en een katholieke heilige – De muziek van Johann David Heinichen
Muziek van Johann David Heinichen voor het feest van Franciscus Xaverius.
Nominated – Baroque Vocal
ICMA – International Classical Music Awards 2023
Hier kan u luisteren naar geluidsfragmenten en vindt u een beschrijving van de CD.
Als contratenor werkte Schneider met VEEL GERENOMMEERDE ENSEMBLES samen zoals Cantus Cöln, Concerto Palatino, Pygmalion, Collegium 1704, Collegium Vocale Gent, Akademie für Alte Musik Berlin, Ricercar Consort, Vox Luminis, Musica Fiata Köln, Currende, Absolut Ensemble New York, Dresdner Kammerchor enz.
Hij zong reeds ONDER GROTE DIRIGENTEN als Philippe Herreweghe, René Jacobs, Kristian Järvi, Marcus Creed, Konrad Junghänel, Raphaël Pichon, Václav Luks, Stephen Stubbs, Ludger Rémy, Howard Arman, Joshua Rifkin, Philippe Pierlot, Martin Haselböck, Herrman Max en Hans Chr. Rademann. Meer dan 70 CD-OPNAMES documenteren Schneiders werk.
De internationaal gewaardeerde MATTHIAS SPAETER is luitist en gitarist, en zowel als solist, maar ook als lid van talrijke ensembles, strekt zijn repertoire zich uit van de vroege Renaissance tot hedendaagse werken.
Zijn intense wereldwijde activiteit, nu voornamelijk als luitist, heeft ertoe geleid dat hij regelmatig samenwerkt met vooraanstaande Oude Muziek-ensembles en musici in producties van opera’s, oratoria, kamermuziek en opnames, zoals met Abendmusiken Basel, Cappella Mediterranea, Capricornus Ensemble Stuttgart, Concerto Palatino, Concerto Soave, Drottningholms Barockensemble, Ensemble Baroque De Nice, Ensemble Clematis, Ensemble La Fenice, Gli Angeli Genève, Hassler Consort, L’Académie Royale De Musique De Paris, La Chapelle Royale, La Grande Ecurie Et La Chambre Du Roy, Le Concert Brisé, Le Concert Des nations, Les Cornets Noirs, Les Sacqueboutiers De Toulouse, Les Traversées Baroques enz.
Hier op Spotify kan u luisteren naar een greep uit Matthias Spaeters CD-opnames met Jordi Savall, Isaac Stern, Rostropovitch, Amandine Beyer enz.
***
SIMPSON: THE SEASONS, THE MONTHES & OTHER DIVISIONS OF TIME – I
SOPHIE WATILLON,
FRIEDERIKE HEUMANN,
MATTHIAS SPAETER,
LUCA GUGLIELMI
U hoort op 22 november om 17u de AVANT-PREMIÈRE van de in september opgenomen CD ‘CONCERT SPIRITUEL’ (label Raumklang) van Alexander SCHNEIDER & Matthias SPAETER met VEEL verrassende PREMIER RECORDINGS.
Deze opname, die zeker hoge toppen zal scheren, verschijnt als CD en LP in 2025. In Brugge kan u als eerste dit releaseconcert bijwonen! Op 23 en 24 november zijn ze ook te gast met dit oorstrelende programma in Limburg.
CD ‘Concert Spirituel’ – Release van de CD en LP (label Raumklang) in 2025.
Geestelijke muziek uit de 17de eeuw.
Alexander Schneider, contratenor & Matthias Spaeter, aartsluit.
Parels van VERKLANKTE SPIRITUALITEIT schenken ze u, waarin ook de ROEP NAAR VREDE — actueler dan ooit — weerklinkt!
Alexander Schneider vertelt over het programma:
Het programma ‘Concert Spirtuel’ brengt 17de-eeuwse muziek voor altstem en basso continuo naar het heden.
De muziek van de 17de eeuw, richt zich met haar met affecten geladen harmonieën en melodieën, op de innerlijke kern van de mens en is in staat om een snaar te laten trillen, diep in ons, ondanks de tijdsspanne van 400 jaar die ertussen ligt en de compleet veranderde perceptie van de wereld.
De geestelijke concerten zijn niet bedoeld voor het grote podium, maar zijn op zichzelf volmaakte muziek, doordrongen van een aanvoelen van het bestaan van en een fundamenteel vertrouwen in goddelijke orde en gerechtigheid.
Het is aangrijpende muziek, die je meevoert, en in zijn intimiteit helpt om enerzijds onszelf te accepteren in een onvolmaakte wereld, maar anderzijds ons brengt in ‘de tijd die zonder tijd is’.
Deze kunst is een taal van pure spiritualiteit die weerklinkt in klank, die ook ‘hoop’ brengt in het ‘hier en nu’ en heel persoonlijke troost belooft [récréation].
Maar het gaat ook over ‘verzoening’ en het pleidooi ‘voor vrede’. In het midden van de 17de eeuw, nadat hele gebieden waren verwoest en half ontvolkt tijdens de Dertigjarige Oorlog, waren de Duitstalige landen politiek en denominatief niet minder verdeeld dan voorheen, en zelfs de grootste strijdende partijen waren economisch en cultureel leeggebloed.
Als we luisteren naar de muziek in de bundel ‘Krieges-Angst-Seufftzer’ van de Eilenburgse Nicolai organist Johann Hildebrand (1614-1684), voelen we hoe zwaar de situatie van de Dertigjarige Oorlog op de componist woog.
Zijn klagen en wanhoop komen recht uit zijn hart, deze periode had hem echt aan de rand van de afgrond gebracht….
In 2024 wordt de hele wereld getroffen door gewapende conflicten.
Er is oorlog in Europa en het Midden-Oosten. Dit geeft de teksten in deze bundel een beangstigende actualiteit.
Misschien kan een in de voormalige DDR geboren zanger die in België woont, en samen met een Zwitserse luitist in Vlaanderen 17de-eeuwse Duitstalige sacrale concerti uitvoert, een kleine bijdrage leveren aan het bevorderen van samenhorigheid en het idee van een gemeenschappelijk Europa.
Alexander Schneider wijst er ook nog op dat alleen al deze tekst van Johann Hildebrand (1614-1684) ‘Ach Gott! Wir haben’s nicht gewusst’, die zal weerklinken op 22 november, zo vanuit een actuele nieuwsuitzending zou kunnen komen! Maar ook de universeel blijvende passages uit een tweede werk ‘Ach höchster Gott, siehe doch wie schwer das Elend ist…’
Lees maar hieronder, en zeg nu zelf… het is zo actueel!
Krieges-Angst-Seufftzer
Leipzig 1645 – Johann Hildebrand (1614-1684)
Ach Gott! Wir haben’s nicht gewusst, was Krieg für eine Plage ist. Nun erfahren wir es leider allzu sehr, dass Krieg eine Plage über alle Plagen ist.
Denn da gehet Gut weg, da gehet Mut weg, da gehet Blut weg, da gehet alles weg.
Da muss man sein Brot mit Sorge im Elende essen, da muss man sein Wasser mit Beben trinken, da höret man nichts als auf allen Straßen:
Weh! Ach! Wie sind wir so verderbet!
O du Gott des Friedens, gönne uns doch wieder deinen himmlischen Frieden;
lass Kirchen und Schulen nit zerstöret, lass den Gottesdienst und gute Ordnung nicht vertilget werden;
hilf uns mit deinem ausgestreckten Arm, beschere uns ein Örtlein, da wir bleiben, ein Hüttlein, darinnen wir uns aufhalten, ein Räumlein, da wir sicher seien und deinen Namen dienen können,
dass wir in Friede deinen Tempel besuchen, in Friede dich loben und preisen, in Friede selig sterben mögen.
Ach höchster Gott, siehe doch wie schwer das Elend ist, darinnen wir stecken.
Schaue doch, wie groß die Not ist, die wir leiden. Ach!
Ach der bösen Tage und Nächte lessest du uns viel werden, ist doch die Betrübnis mit allen ihren Gespielen bei uns eingezogen, ist doch das ganze Leben eine immerwährende Angst!
Ach Herr! Wie so lange sollen wir denn immerdar unser Leben mit Trauren zubringen?
Gott, unser Retter, rett uns doch! Gott, unser Schützer, schütz uns doch! Gott, unser Tröster, tröst uns doch!
Laß doch nun aufs Kreuzstündlein das Hülfsstündlein folgen und verlaß uns nicht in dieser Not.
Warum lessest du uns weinen, so unaufhörlich wie die Kinder?
(Een deel wat verder in dezelfde tekst:)
Nun Herr, du weißt alles, du siehest alles, du kannst alles.
Mach es mit uns nach deinem Willen. Du weißt die rechte Zeit, die rechte Stunde zu heißen, zu helfen.
Du wirst wohl machen im Leiden, dass wir gedultig leiden,
wohl im Leben, dass wir heilig leben, wohl im Sterben, dass wir selig sterben und die Krone der ewigen Seligkeit davonbringen.
Grisaille meesterwerk van Jan Paelinck (1834) in de neoclassicistische Kapel (1833)
De Kapel met een indrukwekkend cassetten-ton-gewelf met bloemmotief, beschikt over grisaille meesterwerken van Jan Paelinck (1834), een majestueus beeld van de “Hemelvarende Lieve Vrouwe” van Pieter Pepers (18°eeuw), brandglasramen van Jules Dobbelaere (1904) en twee standbeelden van de hand van Laurent Delvaux (1761) gemaakt voor de Brusselse hofkapel van aartshertog Karel van Lorreinen.
Een overloop op de 1ste verdieping wordt afgeschermd door ballusters in massieve messing (Dumery, kleinzoon van de klokkengieter).
Dorische, Ionische, en Korinthische zuilen werden er samen gebracht tot 1 harmonieus geheel, dat bekroond wordt met een Hooghuys kerkorgel in uitstekende staat.
Voor zijn Congregatie liet de Foere in 1833 een neoclassicistische Kapel bouwen op de vroegere Naaldenmarkt.
De Kapel zou geïnspireerd zijn op de Sint-Agnesbasiliek te Rome. De bouwmeester is mogelijk Franciscus Cools (°1797).
***
Kunst zoekt naar waarheid, de waarheid achter de zichtbare kant der dingen. Vandaag weten we dat de waarheid niet meer synoniem, is van schoonheid. Dit verklaart de lelijkheid van veel moderne schilderkunst.
Mocht de werkelijkheid mooier worden en de mensheid schoner, de schilderkunst zou beeldig kunnen zijn…
— Mark Eyskens —
Het concert op 22 november wordt ook terug live OPGENOMEN en naderhand uitgezonden door de NEDERLANDSE CONCERTZENDER (website), die recent GENOMINEERD werd voor de prestigieuze Nederlandse radioprijs de ZILVEREN REISZMICROFOON!
De verschillende Oude Muziekprogramma’s van de NEDERLANDSE CONCERTZENDER waarvan LEO AUGUST DE BOCK de productie en/of presentatie doet zijn onder meer Nuove Musiche en L’Esprit Baroque.
Hier kan u een uitzending van “Missa etcetera” beluisteren met delen uit de Markus Passion van Johann Georg Künstel, door Ensemble Polyharmonique en L’arpa festante o.l.v. Alexander Schneider.
Heel recent in september was er in Nuove Musiche aandacht voor de CD ‘Georg Philipp Telemann, Johann David Heinichen: Early Cantatas’ die recent verscheen, uitgevoerd door Ensemble Polyharmonique en {oh!} Orkiestra onder de muzikale leiding van Alexander Schneider. Beluister dit programma hier.
Voor het programma CONCERTZENDER LIVE neemt Leo De Bock concerten op in Nederland en België.
Alle themakanalen Oude Muziek van de Nederlandse Concertzender vindt u hier.
Leo De Bock maakte reportages maken voor Terloops en NV De Wereld. Verschillende van zijn documentaires werden internationaal bekroond. Voor zijn reportage over ‘De Doem van de Dam’, over de menselijke en milieugevolgen van de bouw van de Drieklovendam op de Yangtzerivier in China, werd hij wereldwijd tien keer onderscheiden. Leo De Bock werd daarna achtereenvolgens netmanager van Canvas en Ketnet, hoofdredacteur van de televisienieuwsdienst van de VRT, hij leidde een productiehuis en was ook woordvoerder van de Minister van Justitie in de woelige periode van het Fortis débacle. Hij richtte in 2004 COMmMEDIA op, een vennootschap gespecialiseerd in communicatie en media. Leo De Bock is ook professioneel fotograaf.
De manier waarop Bart Stouten op Klara beschaving en schoonheid hooghoudt tegen alle vervlakking in, verdient een medaille.
— Stefan Hertmans —
Bart Stouten: meester-dichter, vertaler, essayist, romanschrijver en voormalig radioproducent & -presentator bij de VRT (Klara).
MÉÉR NOG! Op 22 november om 17u, voor dit DERDE EVENT voor een MEER VREDE VOLLE WERELD, reveleert BART STOUTEN, gekend van zijn tijd bij KLARA, u eerst een BOODSCHAP van minister van staat MARK EYSKENS: VREDE BEHARTIGEN IS MEER MENS WORDEN.
Minister van staat Mark Eyskens was zo genereus om een ontroerend-mooie, zó rake vredesboodschap te schrijven, die Bart Stouten dan zal brengen in het kader van zijn relaas over een diepgaand gesprek over de betekenis van ‘echte’ muziek met Zijne Eminentie, waarvan u LUISTERFRAGMENTEN zal HOREN!
Mark Eyskens, minister van staat, is oud-premier en voormalig minister van Buitenlandse Zaken, Financiën, Economische Zaken en Ontwikkelingssamenwerking. Hij is emeritus hoogleraar aan de KU Leuven.
Mark Eyskens
Even voorstellen.
De boodschap is evenwel veel belangrijker dan de boodschapper. Ook als de boodschapper wordt vermoord of monddood gemaakt, dan nog blijft zijn boodschap na-zinderen, soms luider opklinken.
Toch is het niet onbelangrijk te weten wie spreekt en schrijft en zingt, soms schreeuwt en lacht en met welke stem en in welke toonaard.
***
Mark Eyskens (1933°) is veel meer dan een politicus. Zo staat de ex-premier, naast zijn status als intelligent staatsman, bekend om zijn vermogen om gedachten fijn en treffend te verwoorden.
In ‘Absurdistan’ verzamelde Mark Eyskens een reeks ‘ontdekkingstochten in een vreemde wereld’. Uitdagend en humoristisch, wijs en origineel, en altijd een verrukking om te lezen.
Zijn audioboek ‘Vonken in het halfduister’ bevat 80 minuten vol gedichten, columns en beschouwingen besproken en ingesproken door Eyskens. De thematiek is zeer verschillend: hij spreekt over politiek, reizen, verliefdheid, ontmoetingen, kinderen, leven en dood.”
Het is jammer om vast te stellen dat de meeste vragen om antwoorden smeken maar vrede nemen met het opwerpen van nieuwe vragen.
— Mark Eyskens —
Op 22 oktober 2024, werd Bart Stouten gehonoreerd met de titel EREBURGER VAN BORGLOON, op basis van zijn carrière als radiomaker, literator en kunstverdediger.
Bart Stoutens 22 VOORGAANDE BUNDELS werden enthousiast ontvangen door de pers, met lovende kritieken, en meerdere werden BEKROOND. Zo werd hem in 2013 voor zijn bundel ‘Kersen eten om middernacht‘ de GROTE INKTSLAAF LITERATUURPRIJS uitgereikt. In Roeselare mocht hij in 2021 de ZILVEREN RODENBACHPEN voor zijn gehele oeuvre in ontvangst nemen, een onderscheiding waarmee men voorname dichters wil eren en uitnodigen om een rol op te nemen in de samenleving om de poëzie in het hart van de mensen te brengen!
Bart Stouten werkte mee aan meer dan 10.000 UITZENDINGEN als RADIOPRODUCENT & -PRESENTATOR voor de VRT en KLARA. Hij is erg gekend en nog meer geliefd bij alle liefhebbers van klassieke muziek, vooral als de voormalige warmhartige stem van het dagelijkse vooravondprogramma DE TUIN VAN EDEN (2000-2010) en van zijn legendarische, voormiddag vullende, KLASSIEK LEEFT (2013-2021) op Klara.
Heel recent, op 22 oktober 2024, werd hij gehonoreerd met de titel EREBURGER VAN BORGLOON voor zijn niet te schatten verdienste als radiomaker, literator en kunstverdediger.
Eind oktober werd ook zijn jongste roman ZONDE VAN DE HEMEL geboren! Een uiterst subtiele en sprankelende AUTOBIOGRAFICTIE boordevol troost, waarin Bart Stouten weer eens meesterlijk meerdere verhaallijnen vervlecht.
Er is EEN VERTELLER – wiens stem hij ‘wordt’ – die een brief schrijft, waarin hij terugblikt, op het verrassende en verborgen leven van de overleden DAKLOZE JAPANNER YASUJIRO. Het leidt de verteller naar de wedergeboorte van het oude visioen waaruit zijn LIEFDE VOOR JAPAN geboren werd. Liefde zélf wordt een Noh-voorstelling met goede en kwade krachten. Deze tekst leest als een eerbetoon aan een andere, beroemdere Yasujiro: de GROTE REGISSEUR ACHTER HET VISIOEN, YASUJIRO OZU. Rondlopend door beelden die zijn overgebleven uit zijn jeugd, gaat de verteller in deze autobiografictie recht naar de roots van een fascinatie voor zijn eigen medium: radio.
Zonde van de hemel
Auteur: Bart Stouten/ Uitgeverij: Pelckmans
Verschijningsdatum: half oktober 2024
Achterflap
Een verteller schrijft een brief aan de overleden dakloze Japanner Yasujiro. Hij blikt terug op zijn kennismaking met de gamer, als twintiger, in een kartonnen optrekje in het centrum van Tokio. Van daaruit ontdekte hij een onbekende wereld. Niets was zoals het leek: Yasujiro bietste stiekem een bestaan als dj en onderhield een relatie met de hermafrodiete Noh-actrice Akemi, die ook een verborgen leven leidde als jonge vroedvrouw.
De daad van het ter wereld komen is voor de verteller vooral een wedergeboorte van het oude visioen waaruit zijn liefde voor Japan geboren werd. Liefde zélf wordt een Noh-voorstelling met goede en kwade krachten.
Zonde van de hemel leest als een eerbetoon aan een andere, beroemdere Yasujiro: de grote regisseur achter het visioen, Yasujiro Ozu. Flanerend door beelden die zijn overgebleven uit zijn jeugd gaat de verteller in deze autofictieve vertelling recht naar de roots van een fascinatie voor zijn eigen medium: radio.
Bart Stouten is op zijn best wanneer hij erin slaagt de anekdote binnen een persoonlijke belevingsveld te plaatsen en daarbij voor de lezer juist die vrije ruimte openlaat die een meerduidige interpretatie mogelijk maakt.
— Jooris Van Hulle —
Rond 18u40 volgt een MEET-AND-GREETS waarbij men kan VOORINTEKENEN om de PRODUCTIE van de SCHITTERENDE CD van ALEXANDER SCHNEIDER & MATTHIAS SPAETER TE STEUNEN, en waarvoor we graag uw steun wensen te vragen. Ook zijn andere CD’s van hen te verkrijgen.
Natuurlijk is er ook een selectief aanbod van BART STOUTENS meesterlijke BUNDELS waaronder zijn recent verschenen Japan-roman ‘Zonde van de hemel’.
Gedroomde originele inspiratievolle geschenken, in aanloop naar de Feestdagen of zomaar, voor jezelf, vrienden of kennissen…
Wie dat wenst kan nog langer nagenieten tijdens de GEZELLIGE MEET-AND-EAT* in aanwezigheid van Bart Stouten & Alexander Schneider & Matthias Spaeter in RESTAURANT DE KOETSE (op 700 m). In het sfeervolle kader van dit historische pand uit 1681, vlakbij het Simon Stevinplein te Brugge, kan u genieten van heerlijk-verzorgde klassieke gerechten. Reserveer vóór 15/11 per mail naar earlymusic@passionbeyondbach.com
*Alle consumpties zijn voor eigen rekening.
Ontdek de smaak van de overheerlijke klassieke gerechten in dit historische pand uit 1681!
Restaurant De Koetse (1681)
Op maandag 1 april 2024 is De Koetse terug open gegaan, overgenomen van Piet en Ann, nu in goede handen van de familie Sunar die met passie, vreugde en glimlach haar klanten te vreden wenst te stellen!
De hele familie Sunar, kent het restaurant door en door vermits hun zoon Bibas al zes jaar in de keuken van De Koetse stond. De kaart en het aanbod bleven vrijwel ongewijzigd. Een heel lekkere en verzorgde klassieke keuken!
Open 7/7 van 12:00 tot 14:30 /18:00 tot 22:00
Taal is troost.
Omdat ze benoemt.
Omdat ze uitdrukking geeft aan dingen die er zijn, maar soms ook niet zijn.
Taal maakt aanwezig.
Taal is wondere evocatie.
Omdat ze de verbeelding een stem geeft. En in die stem veel intenser klinkt,
Echter, geloofwaardiger, dan in de kreten van de werkelijkheid die ons omringt.
— Bart Stouten in ‘Autocue voor Lockdown’ —
Bart Stouten neemt graag mensen op sleeptouw naar zijn wereld van spirituele, muzikale en dichterlijke beleving.
Hij wist het hart van de lezer te raken in dertien dichtbundels, een essay-trilogie en tien romans en biografische teksten, waaronder het in 2013 in Nederland bekroonde ‘Kersen eten om middernacht’ (De Bezige Bij).
***
CONTACT
Het begint met een blik.
Een blik in een wereld waarin iedereen steeds maar wegkijkt,
bang om niet anoniem te blijven.
Mensen laten hun blik vallen op de grond en rapen hem niet op.
Ik kijk mensen aan.
En soms glimlach ik, als de kust veilig is.
Want ik geloof in de glimlach.
Ik wil contact.
— Bart Stouten —
POËZIE
1988: Het Engram, over de sporen van een liefde in het geheugen, zoals ze blijven en weer gewist worden.
1992: Elegie van de Transkaroo, geschreven tijdens een reis dwars door Zuid-Afrika, na een ontmoeting met enkele van de laatste San.
2002: Sapporo blues – kimi ga hoshii (ill. Rainier Boidin). Een poëtische zandloper. Zand van woorden stroomt van verleden naar heden in een zoektocht naar volmaakte liefde.
2004: De wijsheid van de wind, een spirituele terugblik op de vroege dood van Stoutens vader.
2006: Happy Christmas, Happy New York, een poëtisch dagboek met kleine valstrikjes.
2009: Een Boek van Tijd, waarin Stouten afscheid neemt van de halve eeuw die achter hem ligt.
2011: Tussen dood en herleven, poëzie in de stijl van een filmscenario, met veel dood verborgen in het leven.
2012: Offenes Herz. World Internet Books. Leben. Die Schichten einer Zwiebel pellen. Saure Tränen heulen und den Täter suchen.
2013: Ongehoorde Vragen, vol bang makende, intimiderende, destabiliserende vragen waarop een taboe rust.
2013: Liefdespijn van Starbucks tot rotswoestijn – Uitgeverij De Contrabas. De onherbergzaamheid van de Namib-woestijn uitgespeeld tegen het spiritueel vacuüm in het (ooit rijke, maar nu verarmde) Avondland.
2015: Van fooi tot bankgeheim, rond de vraag: hoe ziet je innerlijke wereld eruit als er in termen van winst en verlies wordt gedacht?
2016: Middelheim live, bundel over de complexe relatie tussen beelden en verzen.
2018: Onder de avondklok van de liefde, een handgeplukte selectie van meer dan vijftien jaar dichterschap, met een afdeling nieuwe gedichten: Mobieltje met kapitein Haddock
2020: Redding nabij, een bundel met muziekgedichten.
2021: Bunkers, een prozagedicht waarin verleden, heden, droom en werkelijkheid elkaar ontmoeten rond een lockdown en heelkundige ingreep.
2023: Autocue voor lockdown, een prozagedicht waarin het bewustzijn zichzelf en het geweten begluurt.
PROZA
1980: Eenvoud en essentie. Over de magie van een akkoord, de teloorgang van geluk, de onvermoede kracht van kunst.
1990: Nachtboek. Dagboek van een jonge academicus, waarin deze terugblikt op zijn problematische jeugd
2009: Het ware Eden – Uitgeverij Averbode. Een spiritueel dagboek.
2010: Beminde Eilanden – Uitgeverij Averbode. Hierin verkent Stouten met literaire teksten door hem geliefde verre eilanden.
2013: Kersen eten om middernacht – Uitgeverij De Bezige Bij. Het boek bevat Stoutens muzikale herinneringen en werd in Nederland bekroond met de Grote Inktslaaf Literatuurprijs 2013
2015: Bidden om verboden vruchten – Uitgeverij Vrijdag. Stoutens eerste roman over zijn jeugdjaren in Borgloon en Oostende.
2017: Het huilt voor jou – Uitgeverij Vrijdag. Stoutens Syriëroman.
2017: Over Bach – Uitgeverij Vrijdag. Literair essay. Waarin we Bach leren kennen zoals Stouten hem kent en bemint.
2019: Liefde en andere overvloed – Uitgeverij Vrijdag. Roman over een stalking en het lot van een Oegandese vluchteling.
2021: Over Proust en Beckett – Uitgeverij Vrijdag. Literair essay. Met elementen uit Stoutens jarenlange correspondentie met Becketts maîtresse Barbara Bray.
2022: Lissabon, een droomwandeling – Uitgeverij Vrijdag. Slotdeel van de essay-trilogie. Een apologie van de poëzie in een droomtekst vol verbeelding, die ook een ‘droomwandeling’ door Lissabon is.
2023: De stem van Adriaen – Uitgeverij Roer. Polyfonist Adriaen Willaert blikt vooruit naar zijn reputatie en toekomst. (Project in samenwerking met het Klein Seminarie, Roeselare).
2024: Haydn, het Al en ik - Uitgeverij Stockmans. Stoutens libretto bij de ‘Zeven laatste woorden’ van Joseph Haydn, met een uitgebreide inleiding over religie en spiritualiteit in zijn leven. (Project in samenwerking met l’Heure de Musique’).
2024: Zonde van de hemel – Uitgeverij Pelckmans. Brief aan een jonggestorven dakloze in Tokio, die Stouten terugvoert naar de roots van zijn fascinatie voor Japan.
Bart is ook een erg graag gezien en gelezen auteur van talrijke, bijzondere, fantastisch-mooie dichtbundels en van uniek proza. Daarom werd hij vroeger ook al ‘De Bard van Klara’ genoemd.
We nodigen u graag uit om deze vredesbutton te kopen aan de ingang van het concert. Hij is rond als de aarde en met de warme kleur van het licht en de fijne subtiele motieven verwijzend naar de precieuze schoonheid van alles wat leeft.
Achteraan zit er een stevige magneet waarmee u hem op uw kledij kan vastmaken, om ‘vrede’ meer bespreekbaar te maken, om samen met ons te bouwen aan een ‘betere’ wereld.
Prijs: 5 € btw inclusief.
Met de vredesbutton in een zakje als geschenk, kan u er iemand anders ook gelukkig mee maken: prijs 6 € btw inclusief.
“CONCERT SPIRITUEL. Voor MEER VREDE. Boodschap van MARK EYSKENS door BART STOUTEN.” op vrijdag 22 november is een 18de cultureel event in het kader van EARLY MUSIC — LAST MINUTE dat vooral verbondenheid wil creëren rond Oude Muziek, en wat extra licht en meer vrede in deze wereld wil brengen…
PROGRAMMA OVERZICHT
Vrijdag 22 november 2024
Kapel O.L.V.-Hemelvaart van Stadspaleis Hof Bladelin Brugge
Naaldenstraat 17-19 (8000 Brugge, BE)
17u CONCERT SPIRITUEL. Voor MEER VREDE. Boodschap van MARK EYSKENS door BART STOUTEN.
Op vrijdag 22 november om 17u is er een DERDE UNIEK EVENT voor een MEER VREDE-VOLLE WERELD, in de neoclassicistische KAPEL O.L.V.-Hemelvaart van STADSPALEIS HOF BLADELIN BRUGGE, Naaldenstraat 17-19.
De Belgisch-Duitse VIRTUOZE CONTRATENOR ALEXANDER SCHNEIDER (méér dan 70 CD’s) & de Zwitserse LUITIST MATTHIAS SPAETER, die reeds tientallen jaren MET DE GROTEN DER AARDE SPEELT, schenken u intieme GEESTELIJKE CONCERTEN uit de 17DE EEUW voor contratenor en luit, van HEINRICH SCHÜTZ & TIJDGENOTEN, met interludia voor luit solo van J.S. BACH.
U hoort de AVANT-PREMIÈRE van hun recent opgenomen CD ‘CONCERT SPIRITUEL’ (label Raumklang), met VEEL verrassende PREMIER RECORDINGS, die verschijnt in 2025. Parels van VERKLANKTE SPIRITUALITEIT, waarin ook de ROEP NAAR VREDE — actueler dan ooit — weerklinkt! Dit concert wordt geregistreerd en naderhand uitgezonden door de NEDERLANDSE CONCERTZENDER.
MÉÉR NOG! Om 17u brengt BART STOUTEN, gekend van zijn tijd bij KLARA, u eerst een BOODSCHAP van minister van staat MARK EYSKENS: VREDE BEHARTIGEN, IS MEER MENS WORDEN. Bart Stouten REVELEERT ook een RECENT GESPREK met hem, waarvan u FRAGMENTEN HOORT!
18u40 MEET-AND-GREETS
Nadien volgt een MEET-AND-GREETS waarbij men kan VOORINTEKENEN om de PRODUCTIE van deze SCHITTERENDE CD TE STEUNEN, maar ook zijn andere CD’s te verkrijgen, naast een selectief aanbod van BART STOUTENS BUNDELS waaronder zijn recent verschenen Japan-roman ‘Zonde van de hemel’.
Vanaf 18u40 MEET-AND-EAT*
Wie dat wenst kan gezellig langer nagenieten tijdens de MEET-AND-EAT* in aanwezigheid van Bart Stouten & Alexander Schneider & Matthias Spaeter in Restaurant De Koetse (op 700 m), een historische pand uit 1681 (17de eeuw, zoals de geestelijke concerti!). Reserveer vóór 15/11 per mail naar earlymusic@passionbeyondbach.com
*Alle consumpties (drank of/ en maaltijd) zijn voor eigen rekening.
We kijken er naar uit u te mogen verwelkomen om dit derde unieke event “CONCERT SPIRITUEL. Voor MEER VREDE. Boodschap van MARK EYSKENS door BART STOUTEN.” samen met u te delen en te be-LEVEN! Reserveer zeker tijdig uw tickets (erg beperkt aantal plaatsen).
Hieronder vindt u de beschrijving van het oorstrelende Concert spirituel dat Alexander Schneider & Matthias Spaeter zullen spelen. De dag van het concert krijgt u het programma in detail op papier. Als u nog verder naar beneden scrollt, kan u daar de biografie van Alexander Schneider en Matthias Spaeter lezen, alsook deze van minister van staat Mark Eyskens en Bart Stouten.
PROGRAMMA
CONCERT SPIRITUEL
Geestelijke muziek uit de 17de eeuw
Alexander Schneider, contratenor & Matthias Spaeter, aartsluit
Het programma ‘Concert Spirtuel’ brengt 17de-eeuwse muziek voor altstem en basso continuo naar het heden.
De muziek van de 17de eeuw, richt zich met haar met affecten geladen harmonieën en melodieën, op de innerlijke kern van de mens en is in staat om een snaar te laten trillen, diep in ons, ondanks de tijdsspanne van 400 jaar die ertussen ligt en de compleet veranderde perceptie van de wereld.
De geestelijke concerten zijn niet bedoeld voor het grote podium, maar zijn op zichzelf volmaakte muziek, doordrongen van een aanvoelen van het bestaan van en een fundamenteel vertrouwen in goddelijke orde en gerechtigheid.
Het is aangrijpende muziek, die je meevoert, en in zijn intimiteit helpt om enerzijds onszelf te accepteren in een onvolmaakte wereld, maar anderzijds ons brengt in ‘de tijd die zonder tijd is’.
Deze kunst is een taal van pure spiritualiteit die weerklinkt in klank, die ook ‘hoop’ brengt in het ‘hier en nu’ en heel persoonlijke troost belooft [récréation].
Maar het gaat ook over ‘verzoening’ en het pleidooi ‘voor vrede’ In het midden van de 17de eeuw, nadat hele gebieden waren verwoest en half ontvolkt tijdens de Dertigjarige Oorlog, waren de Duitstalige landen politiek en denominatief niet minder verdeeld dan voorheen, en zelfs de grootste strijdende partijen waren economisch en cultureel leeggebloed.
Als we luisteren naar de muziek in de bundel ‘Krieges-Angst-Seufftzer’ van de Eilenburgse Nicolai organist Johann Hildebrand (1614-1684), voelen we hoe zwaar de situatie van de Dertigjarige Oorlog op de componist woog.
Zijn klagen en wanhoop komen recht uit zijn hart, deze periode had hem echt aan de rand van de afgrond gebracht…
In 2024 wordt de hele wereld getroffen door gewapende conflicten.
Er is oorlog in Europa en het Midden-Oosten. Dit geeft de teksten in deze bundel een beangstigende actualiteit.
Misschien kan een in de voormalige DDR geboren zanger die in België woont, en in Vlaanderen, samen met een Zwitserse luitist 17de-eeuwse Duitstalige sacrale concerti uitvoert, een kleine bijdrage leveren aan het bevorderen van samenhorigheid en het idee van een gemeenschappelijk Europa.
Constantin Chr. Dedekind – Gnädig und barmherzig
1628 — 1715
Tobias Michael – Die Güte des Herren
1592 — 1657
Julius Johann Weiland – Wie lieblich sind deine Wohnungen
ca.1605 — 1663
Interludium luit solo
Johann Sebastian Bach – Siciliana uit: Sonate No.1 – BWV 1001
Heinrich Schütz – Was hast Du verwirket
1585 — 1672
Constantin Chr. Dedekind – Was betrübst Du dich, meine Seele
1628 — 1715
Johann Hildebrand – Ach Gott! Wir haben’s nicht gewusst
1614 — 1684
Constantin Chr. Dedekind – Siehe, wie fein und lieblich ist’s
1628 — 1715
Interludium luit solo
Johann Sebastian Bach – Largo uit: Sonate No.3 – BWV 1005
Heinrich Schütz – Ich danke dem Herrn von ganzem Herzen
1585 — 1672
Albert Schop – Herr, wie lange
1632 — ca.1667
Johann Hildebrand – Ach höchster Gott! Siehe doch wie schwer das Elend ist
1614 — 1684
Constantin Chr. Dedekind – Herr ich danke dir
1628 — 1715
Biografieën
BIOGRAFIE ALEXANDER SCHNEIDER
Alexander Schneider werd geboren in Frankenberg/ Saksen, Duitsland. Hij was lid van het Dresdner Kreuzchor van 1987 tot 1996, waarna hij ging studeren aan de Hochschule für Musik Hanns Eisler in Berlijn bij Peter Herrmann. In 2004 behaalde hij zijn diploma in zang en pedagogie. Hij woonde masterclasses bij van David Cordier, Jeffrey Gall en Peter Kooij. In 2002 werd hij één van de laureaten van Musica Antiqua in Brugge.
Als contratenor werkte hij met veel gerenommeerde ensembles samen zoals Cantus Cöln, Concerto Palatino, Pygmalion, Collegium 1704, Collegium Vocale Gent, Akademie für Alte Musik Berlin, Ricercar Consort, Vox Luminis, Musica Fiata Köln, Currende, Absolut Ensemble New York, Dresdner Kammerchor enz.
Hij zong reeds onder dirigenten als Philippe Herreweghe, René Jacobs, Kristian Järvi, Marcus Creed, Konrad Junghänel, Raphaël Pichon, Václav Luks, Stephen Stubbs, Ludger Rémy, Howard Arman, Joshua Rifkin, Philippe Pierlot, Martin Haselböck, Herrman Max en Hans Chr. Rademann. Talrijke CD-opnames documenteren Schneiders werk.
Als operazanger was hij reeds te gast bij Theater Heidelberg, de Leipzig Opera, het Goethe-Theater Bad Lauchstädt, het Schlosstheater Potsdam en het Theatre Gera. In 2011 speelde hij ‘Oberon’ in Brittens ‘A Midsummer Night’s Dream’ in het ‘Luzerner Theater’. Bij de internationale première van de jazzopera ‘Casanova’ van Daniel Schnyder speelde hij de rol van ‘Mozart’ in Gstaad (CH) en New York.
Schneider richtte het ‘Ensemble Polyharmonique’ op, een collectief van vocale solisten gespecialiseerd in de historische uitvoeringspraktijk van vocale muziek van uit de renaissance en de barok. Hij verenigt hiermee zangers uit heel Europa voor concerten en CD-opnames alsook voor film- en video-producties.
Ondertussen namen ze reeds 16 CD’s op, die op lovende kritieken werden onthaald en waarvan verschillende bekroond werden.
Daarnaast werkte Alexander Schneider mee aan nog eens meer dan 65 CD’s.
Meer en meer treedt hij ook op als dirigent.
BIOGRAFIE MARK EYSKENS
Matthias Spaeter werd in 1957 geboren in Genève, waar hij vanaf zijn zesde gitaarles kreeg voordat hij naar het conservatorium van Genève ging.
Hij voltooide zijn muzikale opleiding in 1977 aan het Conservatoire de Musique de Fribourg (Zwitserland), waar hij meer dan dertig jaar gitaarles gaf.
Tegelijkertijd begon hij als autodidact verschillende instrumenten van de luitfamilie te bestuderen.
Als luitist en gitarist, zowel als solist als lid van talrijke ensembles, strekt zijn repertoire zich uit van de vroege Renaissance tot hedendaagse werken.
Zijn intense internationale activiteit, nu voornamelijk als luitist, heeft ertoe geleid dat hij regelmatig samenwerkt met vooraanstaande ensembles en musici in producties van opera’s, oratoria, kamermuziek en opnames, waaronder Abendmusiken Basel, Cappella Mediterranea, Capricornus Ensemble Stuttgart, Concerto Palatino, Concerto Soave, Drottningholms Barockensemble, Ensemble Baroque De Nice, Ensemble Clematis, Ensemble La Fenice, Gli Angeli Genève, Hassler Consort, L’Académie Royale De Musique De Paris, La Chapelle Royale, La Grande Ecurie Et La Chambre Du Roy, Le Concert Brisé, Le Concert Des nations, Les Cornets Noirs, Les Sacqueboutiers De Toulouse, Les Traversées Baroques enz.
BIOGRAFIE MARK EYSKENS
Mark Eyskens was doctor in de rechten en in de economische wetenschappen en werd in 1961 docent en in 1967 gewoon hoogleraar in Leuven. Sinds 1977 was hij Kamerlid voor het arrondissement Leuven van de Christelijke Volkspartij (CVP). Hij was opeenvolgend staatssecretaris voor Vlaamse Streekeconomie (1976-1977) en voor Begroting en Vlaamse Streekeconomie (1977-1979), daarna minister van Ontwikkelingssamenwerking (1979-1980), minister van Financiën (1980-1981), eerste minister (1981), minister van Economische Zaken (1981-1985), minister van Financiën (1985-1988) en minister van Buitenlandse Zaken (1989-1992).
In Leuven rondde Eyskens zijn studies rechten en filosofie af met de grootste onderscheiding, waarna hij zich toelegde op een doctoraat in de rechten. Na een studieperiode aan Columbia University in New York, keerde hij terug naar Leuven om ook de titel van doctor in de economische wetenschappen te behalen. Naast zijn studies was Eyskens actief in de katholieke Vlaamse studentenbeweging (KVHV), waar hij het studentenblad ‘Ons Leven’ redigeerde, en trad hij op als voorzitter van het Vlaams rechtsgenootschap.
In 1962 werd Eyskens door zijn alma mater aangesteld als docent aan de faculteit economische wetenschappen. Als gewoon hoogleraar gaf hij vanaf 1967 ‘Inleiding tot de economie’, bovenop collegereeksen over micro-economie en de publieke financiën. Binnen de universitaire gemeenschap sprak hij zich regelmatig uit over de moeilijke toestand van het hoger onderwijs in België, dat in financiële ademnood zat, internationaal achterop dreigde te hinken en maar langzaam democratiseerde. Aan de vooravond van mei ’68 pleitte Eyskens daarom voor een hervormd onderwijslandschap, waarin de universiteiten over de taalgrenzen heen zouden samenwerken, weliswaar zonder hun katholieke of eigenzinnige stempel te verliezen.
Bij zijn stap naar de politiek kon Eyskens rekenen op een uitgebreid netwerk binnen de CVP, resulterend in een eerste aanstelling in 1976 als staatssecretaris in de regering
Tindemans II. Kort daarop werd hij verkozen als volksvertegenwoordiger voor arrondissement Leuven en in 1979 volgde de eerste van zes ministerposten.
Hoewel Eyskens zich vooral profileerde binnen sociaaleconomische en internationale thema’s, was ook het communautaire vraagstuk pertinent tijdens zijn vroege mandaten. Als staatssecretaris voor de (regionale) Streekeconomie trok hij bijvoorbeeld buitenlandse investeerders aan voor Vlaamse ondernemingen, terwijl hij binnen de enveloppe ruimtelijke ordening waakte over het Vlaams karakter van de Brusselse rand. Als minister voor Ontwikkelingssamenwerking in de regering
Martens I blokkeerde hij voorts enkele benoemingen die de taalpariteit schonden, tot ongenoegen van de Waalse regeringspartners.
Als minister van Financiën werd Eyskens in 1980 geconfronteerd met een bijzonder lage economische conjunctuur, wat de regering ertoe dwong substantiële crisisleningen toe te kennen. Ook in 1981 moest de Belgische regering, nu met Eyskens als eerste minister, bijspringen om de markt competitief te houden. De voorkeur ging daarbij uit naar nieuwere Vlaamse ondernemingen, terwijl de verouderde Waalse mijn- en staalsectoren de verhoopte steun niet kregen. Dat onevenwicht leidde tot communautaire spanningen, vooral bij regeringspartner PS onder leiding van Guy Spitaels, en uiteindelijk tot de val van de regering Eyskens.
Daarop werd Eyskens minister voor Economische Zaken (1981-1985), Financiën (1985-1988) en Buitenlandse Zaken (1989-1992). In 1992 verliet hij de Belgische regering om zijn aanstelling aan de Katholieke Universiteit Leuven terug op te nemen, al bleef hij politiek actief als volksvertegenwoordiger, gemeenteraadslid in Leuven en lid van het CVP-partijbestuur. Bovendien bleef Eyskens ook betrokken op Europees niveau, als lid van de Raad van Europa en binnen verscheidene Europese commissies. Voor zijn politieke verdiensten ontving hij in 1998 de eretitel Minister van Staat.
Tot op heden bracht Eyskens een 67-tal boeken uit, gaande van politieke en economische analyses tot filosofische traktaten en poëzie. Ook na afloop van zijn carrière als politicus in 2003 bleef Eyskens een stem in het publieke debat als essayist en schrijver. Zijn bijdragen werden gekenmerkt door een pleidooi voor een hervormde Belgische staatsstructuur, met deconfederalisering en rationalisering als belangrijkste aandachtspunten. In diezelfde lijn bekritiseerde Eyskens meermaals identitair-nationalistische en separatistische strekkingen, van op Vlaams tot op Europees niveau. Hij schreef naar schatting een duizendtal artikels in tijdschriften en kranten en bijdragen in verzamelwerken.
Bron: Encyclopedie van de Vlaamse beweging
Lees de uitgebreide biografie van Mark Eyskens en bezoek zijn website
BIOGRAFIE BART STOUTEN
Bart Stouten is dichter. Hij was jarenlang presentator bij KLARA, waar hij tot eind september 2021 met veel succes dagelijks het programma Klassiek Leeft presenteerde.
Stouten, gouden regeringsmedaille aan het Koninklijk Atheneum Sint-Truiden, winnaar van de opstelwedstrijd 1974 van de Alliance Française, was in de jaren tachtig werkzaam als copywriter en bij de Universiteit Antwerpen.
De dynamiek van radio als kunstmedium daagde hem o.a. bij het beluisteren van de heruitzending, op de langegolf, van de oorspronkelijke hoorspelen van Samuel Beckett n.a.v. diens 80e verjaardag in 1986. In 1990, toen hij bij Radio1 werd aangesteld als producent bij de dienst Hoorspelen van de VRT, heeft hij die Beckett-juweeltjes integraal vertaald en gerealiseerd in een Nederlandstalige versie, samen met regisseur Martine Ketelbuters. Later leidde hij ook andere hoorspelreeksen voor de Vlaamse radio met exclusief werk van o.a. Tom Stoppard, Harold Pinter en Peter Handke.
Voor Zegge en Schrijve, het literair magazine van Radio3, verzorgde Stouten in het midden van de jaren negentig poëtische sfeerbeelden met interview en discursieve introductie. Drie jaar lang presenteerde hij het dagelijkse Pak van Sjaalman (1998-2000) waarin hij samen met Gudrun de Geyter en Johan Van Cauwenberge inzoomde op aspecten van hedendaagse literatuur en filosofie.
Bij Klara werkte hij mee aan het literair magazine Volgeboekt en presenteerde meer dan tien jaar lang het spitsprogramma De Tuin van Eden (een poëtische mix van klassiek, jazz, wereld- en filmmuziek). Nadien was er Stouten op Zondag (2010-2013) en het lunchprogramma Bellevue (2011-2013).
Van 2013 tot aan zijn pensioen in 2021 presenteerde Bart Stouten elke weekdag bij Klara het klassieke muziekprogramma Klassiek Leeft.
Op 2 oktober 2021 blikte hij terug op zijn carrière bij Katelijne Boon in het programma De Liefhebber.
Op 19 december 2021 was hij in gesprek over zijn carrière en leven bij Friedl Lesage in Touché op Radio1.
Op vraag van Klara was hij, tijdens zijn pensioen, vanaf 9 oktober 2021 tot 24 juni 2022 wekelijks op vrijdagavond, presentator van een one-off reeks die de terugkeer markeerde van De Tuin van Eden.
Als dichter heeft hij zijn stijl langzaam laten rijpen in wat hij zijn ‘goudmijn van dertig gekartonneerde Griekse schriftjes’ noemt, literaire dagboekaantekeningen die hij dagelijks maakte (sedert het overlijden van zijn ouders en tweelingszus in een tragisch ongeval midden in zijn puberteit) zonder te weten welke definitieve vorm ze later zouden krijgen.
Bart Stouten is een groot liefhebber en kenner van muziek en voelt zich aangetrokken door auteurs en dichters die zelf iets doen met de muziek in hun werk (Beckett, Proust, Celati, Barthes, Eliot, Powell, Bernlef, Cendrars, Hellman, Waugh, Maeterlinck, Musil, Pasolini, Yeats, Mishima, Cocteau).
Na een aantal ‘obscure’ uitgaven waaraan hij ‘warme herinneringen’ bewaart, hoewel hij er zich nu niet langer in thuisvoelt, publiceerde hij tot hiertoe twaalf ‘officiële’ bundels en een negental romans en proza-teksten.
Stoutens poëzie is een zoektocht naar vrijheid, ver weg van de ‘makkelijke expressie’. Hij vertrouwt erop dat de woorden zélf naar hem toekomen, zegt hij, en daarom kan hij hen ook beminnen. Hoewel hij vanuit een streng disciplinegevoel schrijft, laat hij zich niet de ijzers aanbinden door voorschriften inzake vorm en genre. De rake toon is alles, voor Stouten. En daar blijft hij koortsachtig naar op zoek.
Op zondag 7 november 2021 kreeg Bart Stouten in Roeselare de Zilveren Rodenbachpen uitgereikt. Deze pen is een onderscheiding van de Stad Roeselare waarmee men voorname dichters wil eren en uitnodigen om een rol op te nemen in de samenleving om de poëzie in het hart van de mensen te brengen.
TICKETS
KAARTEN
€24 CONCERT in VVK (€28 aan de kassa op 22 nov.)
€30 STEUNKAART CONCERT (plaats vooraan op naam)
KAARTVERKOOP CONCERT
- In & Uit [Concertgebouw]1
— ’t Zand 34, 8000 Brugge
— www.ticketsbrugge.be
— Tel.2 078 15 20 20
- Boekhandel Raaklijn
— Kuipersstraat 1, 8000 Brugge
- Per overschrijving naar Passion Beyond Bach
— BE90 0018 6264 5732
— met vermelding van: event + na(a)m(en) + aantal (steun)kaart(en)
1Open van Ma tot Za van 10 tot 13u, en van 14u tot 17u, Zo van 10u tot 14u.
2Telefonisch enkel bereikbaar van Ma tot Vrij van 14u tot 17u.
PROGRAMMA OVERZICHT
Vrijdag 22 november 2024
Kapel O.L.V.-Hemelvaart van Stadspaleis
Hof Bladelin Brugge
Naaldenstraat 17-19
(8000 Brugge, BE)
17u CONCERT SPIRITUEL. Voor MEER VREDE. Boodschap van MARK EYSKENS door BART STOUTEN.
Virtuoze CONTRATENOR ALEXANDER SCHNEIDER (méér dan 70 CD’s) & gerenommeerde LUITIST MATTHIAS SPAETER; AVANT-PREMIÈRE van CD met parels van 17de-eeuwse GEESTELIJKE CONCERTEN/ de NEDERLANDSE CONCERTZENDER neemt op/ BART STOUTEN, gekend van KLARA, reveleert VREDESBOODSCHAP en meer, van minister van staat MARK EYSKENS
18u40 MEET-AND-GREETS
Nadien volgt een MEET-AND-GREETS waarbij men kan VOORINTEKENEN om de PRODUCTIE van deze SCHITTERENDE CD van Schneider & Spaeter TE STEUNEN, maar ook zijn andere CD’s te verkrijgen, naast een selectief aanbod van BART STOUTENS BUNDELS waaronder zijn recent verschenen Japan-roman ‘Zonde van de hemel’.
Vanaf 18u40 MEET-AND-EAT*
Wie dat wenst kan gezellig nagenieten tijdens de MEET-AND-EAT* in aanwezigheid van Bart Stouten & Alexander Schneider & Matthias Spaeter in Restaurant De Koetse (op 700 m). Reserveer vóór 15/11 per mail naar earlymusic@passionbeyondbach.com
*Alle consumpties zijn voor eigen rekening.
VOOR ALLE INFO
Ook voor reservaties voor de Meet-and-eat* in Restaurant De Koetse (zeker reserveren voor 15/11 a.u.b.)
earlymusic@passionbeyondbach.com
Hof Bladelin Brugge is bereikbaar met de wagen, het is mogelijk om iemand aan de ingang te laten uitstappen.
Onder ‘PRAKTISCH’ leest u meer.
PRAKTISCH
WAAR
Om 17u:
Kapel O.L.V.-Hemelvaart van Stadspaleis Hof Bladelin Brugge
Ingang Naaldenmarkt
Naaldenstraat 17-19
8000 Brugge
Vanaf 18u40 (reservatie per mail vereist naar earlymusic@passionbeyondbach.com):
Restaurant De Koetse
(op 700 m van Stadspaleis Hof Bladelin Brugge, 9 minuutjes te voet)
Oude Burg 31
8000 Brugge
BEREIKBAARHEID
MET DE AUTO
Hof Bladelin Brugge is direct bereikbaar met de wagen, het is mogelijk om iemand voor de ingang te laten uitstappen. In de Naaldenstraat en omliggende straten kan geparkeerd worden, maar er is maar een heel beperkt aantal plaatsen.
De dichtstbijzijnde parking, op 100m, is de publieke Parking Biekorf, Naaldenstraat 8, 8000 Brugge.
Op 5 minuutjes loopafstand van Hof Bladelin is er ook de publieke Parking Centrum-Ezelstraat, Hugo Losschaertstraat 5, 8000 Brugge, waar altijd nog parkeerplaats is.
MET HET OPENBAAR VERVOER
De gratis centrumshuttle rijdt elke dag tot 19u. Elke halte wordt om de 25 minuten bediend. Hij vertrekt aan de halte Kiss&Ride station. Op zijn route ligt de halte Sint-Jakobsstraat of halte Stadsschouwburg. De haltes zijn gelegen op een paar 100m van Hof Bladelin Brugge.
CONTACT
VOOR ALLE INFO
earlymusic@passionbeyondbach.com
EARLY MUSIC — LAST MINUTE
wil uitwisseling & verbondenheid creëren met een hart voor Oude Muziek, voor historisch erfgoed, voor elkaar, maar ook voor het milieu en zeker voor U!
ORGANISATIE MET DANK AAN
Organisatie: PASSION BEYOND BACH
+32 (0) 475 84 00 84
earlymusic@passionbeyondbach.com
www.passionbeyondbach.com
BE 0724. 987. 502
IN SAMENWERKING MET/ MET GROTE DANK AAN
Org. Passion Beyond Bach in samenwerking en met grote dank aan aan Doppia Vu — Branding&Web; team SUR; Caerels Jef — Boekhouding; VBRO; Vier Het Leven; boekhandel Raaklijn — Brugge; Davidsfonds in’t Brugsche; Davidsfonds; Sacred Books; Odevaere — Charming Guesthouses — Bruges; In & Uit Brugge; hifihome — Audiovisual Solutions — Brugge; Villa Rozerood — Respijts- en ontspanningsverblijf met zorg — De Panne; Coffeebar Adriaan — Brugge; Oud Huis Deman — Koekjes/ Handmade in Bruges since 1880; Claviarte BV — Historische Klavierinstrumenten — Christophe Bursens; Swing Cvba — Uw ideale partner voor een geslaagde happening! — Merelbeke; Nederlandse Concertzender; Rooryck’s isolatie — dè isolatiespecialist — Brugge; Professor Zonnebloem — Bloemen-/ plantenspeciaalzaak — Westkapelle; Hof Bladelin Brugge — sinds 1435; Klassiek Centraal; De Bourgondiër — Delicatessen — Damme; Restaurant De Koetse — Brugge; Homestore du Fossé — Sluis