In het kader van ‘EARLY MUSIC — LAST MINUTE’:

Woe 1 nov. 2023 — 16u30
Residentie Ten Eechoute (Brugge, BE)

BACHS HEMELSE TROOST

Met SIGISWALD KUIJKEN
(oorstrelende Cantatebespreking & violoncello da spalla)

Internationaal gewaardeerd BACH-KENNER/ méér dan 150 CD’s o.a. sacrale Bach-Cantates volledige lithurgische jaar (ACCENT, 19 CD’s)/ ONTROEREND-MOOIE ONTDEKKINGSREIS met Sigiswald Kuijken al vertellend over CANTATA BWV 27, met fragmenten uit opname/ TROOST & VREUGDE/ Voorprogramma ‘VIOLONCELLO DA SPALLA’ & een stukje uit Bachs CELLO SUITES 

PROGRAMMA

UNIEKE ONTMOETING IN RESIDENTIE TEN EECKHOUTE TE BRUGGE (BE)

Vrede, vreugde en gelukzaligheid…

BACHS HEMELSE TROOST

Met SIGISWALD KUIJKEN
oorstrelende Cantatebespreking & violoncello da spalla

Een TROOST-SCHENKENDE en VREUGDEVOLLE ONTDEKKINGSREIS, met Sigiswald Kuijken, al vertellend over de sacrale CANTATA BWV 27, aan de hand van prachtige muziekfragmenten uit zijn opname met La Petite Bande (verzamelbox ACCENT, 19 CD’s)

Voorprogramma VIOLONCELLO DA SPALLA: Sigiswald Kuijken speelt een stukje uit Bachs CELLO SUITES

Op woensdag 1 november om 16u30, in RESIDENTIE TEN EECKHOUTE, met zijn unieke park met eeuwenoude bomen in het centrum van BRUGGE, is niemand minder dan SIGISWALD KUIJKEN te gast! Onze Belgische, Brugse violist, dirigent en BACH-KENNER van wereldformaat.

Net terug van een uitgebreide tournee van 3 weken in Azië, neemt SIGISWALD KUIJKEN u mee op een ONTROEREND-MOOIE ONTDEKKINGSREIS, 3 eeuwen terug in de tijd, naar 1726…

Hij zal licht laten schijnen op Bachs leefwereld en hoe deze briljant verklankt werd in tekst en muziek. Op deze eerste november, door ons gekend als de Hoogdag van Allerheiligen, zal hij, specifiek in aansluiting hierbij, en omdat in ons maatschappij steeds meer mensen ‘alleen zijn’ of ‘zich alleen voelen in hun verdriet’… ons laten delen in de VREDE, VREUGDE EN GELUKZALIGHEID die JOHANN SEBASTIAN BACH schenkt.

Sigiswald Kuijken wenst, zoals hij dat kan, vooral de tekst en muziek te laten doordringen in het hart en gemoed van de luisteraar. Het wordt een heel inspirerende reis — geenszins theoretisch of wetenschappelijk — met de omkering in deze Cantata BWV 27 van de gedachten over de dood: van angst naar hoop!

 

‘De muziek van Bach aandachtig mee-volgen
Brengt ons innerlijk ergens heen
Waar het beter vertoeven is’

— Sigiswald Kuijken —

JOHANN SEBASTIAN BACH was amper 9 jaar jong, toen hij zijn beide ouders had verloren; later ontviel hem totaal onverwacht zijn eerste vrouw op jonge leeftijd, en van zijn 20 kinderen bereikten er slechts 4 de volwassen leeftijd. Zijn onwankelbaar geloof en zijn muziek, opgedragen SOLI DEO GLORIA, waren zijn toevlucht. Daarom brengen zijn composities ook universeel nog steeds zoveel troost in combinatie met de geniale verklanking van het vooruitzicht van die onbegrensde hemelse vreugde die God schenkt.

‘Blijf bij ons, Bach,
we hebben je nodig, jij en alles waar je voor staat als symbool en fenomeen, en als energie. Zeker in onze tijd, in deze avond van een tijdperk, in deze aankomende avond ook binnen ons leven, in elke ‘avond’ binnen ons denken.’

— Sigiswald Kuijken —

(Bron: Bleib bei uns, Bach. Auteur: Sigiswald Kuijken. Uitgeverij Lannoo, Tielt. p. 207)

In BACHS HEMELSE TROOST, voert Sigiswald Kuijken u al vertellend mee in Bachs DIEP-RAKENDE CANTATA BWV 27 ‘Wer weiß, wie nahe mir mein Ende‘. Hij doet dit aan de hand van prachtige muziekfragmenten uit de opname van deze Cantata, die hij op het einde nog eens integraal laat horen. BWV 27 maakt deel uit van de sacrale cantaten van het volledige lithurgische jaar die Sigiswald met La Petite Bande opnam (CD-verzamelbox ACCENT, 19 CD’s). Dit gerenommeerde ensemble vierde in 2022 zijn 50-jarig bestaan!

20 februari 2018: release van de Cantatas for the Complete Liturgical Year in 64 cantatas in 19 CD’s bij het label ACCENT.
La Petite Bande o.l.v. Sigiswald Kuijken.

Hier Marleen Thiers, de vrouw van Sigiswald Kuijken aan het woord i.v.m. 50 jaar “La Petite Bande”: In het gezegende jaar 1972 werd door de bekende klavecinist Gustav Leonhardt aan Sigiswald Kuijken gevraagd om een groep jonge en getalenteerde musici samen te roepen om een stilistisch gefundeerde opname te maken van “Le “Bourgeois Gentilhomme” van Lully, voor de Duitse platenfirma Harmonia Mundi.

Toen de platenfirma (na de opname) een “naam” verzocht uit te denken voor dit nog experimenteel en naamloos ensemble, was het ook Gustav Leonhardt die meteen de naam “La Petite Bande” te voorschijn toverde – uiteraard met een knipoog! Aan het hof te Versailles  onder Lodewijk XIV waren talrijke musici beschikbaar, en onder de muzikale heerschappij van de Maître de Musique  J.B. Lully maakten de meest bekwamen onder hen deel uit van wat toen genoemd werd “La Petite Bande” – in tegenstelling  tot “La Grande Bande”,  waar alle krachten  in grote getale werden ingezet,  voor de grote gelegenheden… “La Petite Bande” waren dus wel de allerbesten…
Nu zal ik géén opsomming geven van alles wat ons orkest “La Petite Bande” deed in die 50 jaar, maar ik zal wel onze grote liefde voor “La Petite Bande” tot uitdrukking brengen. We zijn ongelooflijk dankbaar voor alles wat er geweest is: heerlijke repetities, ontelbare concerten, hopen opnames en tournees… Zelfs ons subsidie-verlies vanaf 2017 heeft ons niet kunnen kraken of doen stoppen, maar het liet ons wél bewust worden van een zeer grote dankbaarheid voor wat La Petite Bande gedurende méér dan 20 jaar subsidie WEL gekregen had, en waardoor we toen ook zo goed hebben kunnen werken.

Maar zonder subsidie moesten en moeten we ons uiteraard anders gedragen en ons enorm inspannen  om verder te werken met het orkest , zodat de mensen ons soms vragen: “Waarom doen jullie dat toch nog? Op jullie leeftijd, nog altijd zo hard blijven werken? Waarom toch?”

Het antwoord hierop werd dit, toen ik op een keer deze Latijnse spreuk las:

MUSICA DEO PROXIMA EST (Muziek is God nabij)

Het woordje “God” kan men natuurlijk interpreteren zoals men wil, maar voor ons beiden is het vooral dit: dat ons diepste “innerlijk” geraakt wordt door de muziek… waardoor wij heel graag willen blijven spelen, zolang we het nog “kunnen”, want dat is ons ware geluk… 

 De weerspiegeling van het licht in de vijver van residentie Ten Eeckhoute, een park in Engelse Landschapsstijl met natuurlijk ook een brugje,
en hoe kan het ook anders in Brugge: witte zwanen…

Er is in BWV 27 de dansante alto-aria waarin de dood verwelkomd wordt, en wat verder in het vierde deel zelfs wordt gewenst:

Het sopraanrecitatief gebruikt woordschilderingen om de luisteraar de hemel in te lokken,
een snel loopje omhoog sluit aan bij de woorden ‘Flügel her!’:
‘Kom, vleugels!’

… en de prachtige serene setting van de bas-aria ‘goede nacht’. De dood kunnen we met Bach verwelkomen als een kortstondige slaap, die ons verlost uit deze onrustige wereld ‘Gute Nacht, du Weltgetümmel‘ en die het hemelse paradijs dichterbij brengt. Een opgang ‚nach den Himmel zu‘, waar ‚Friede, Freud und Seligkeit‘ heersen: vrede, vreugde en gelukzaligheid!

 

***

Cantata BWV 27:

‘Schitterend werk, zoals altijd wanneer het over de dood gaat.’

Maarten ’t Hart —

(Bron: Johann Sebastian Bach. Auteur: Maarten ’t Hart. P. 140 Uitgeverij De Arbeiderspers, Amsterdam – Antwerpen.)

BWV 27, “Wer weiss, wie nahe mir mein Ende”

staat op de 12de  CD – opgenomen in 2009 in de Akademiezaal in St Truiden – uit de 19 CD’s tellende verzamelbox ‘Bach – Cantatas for the Liturgical Year’ uitgebracht bij ACCENT in 2018. Solisten zijn: Gerlinde Sämann, Petra Noskajova, Christoph Genz, Jan Van der Crabben. Het werk werd door Johann Sebastian Bach geschreven in Leipzig, voor de zestiende zondag na Trinitatis (Drievuldigheid), in 1726 was dat 6 oktober… Het is een zéér indringende cantate die ons veel te denken geeft, in deze tijd…

BBC Music Magazine July 2011

The choral blend of the four voices is excellent…This is some of the best of Bach, excellently recorded in surround-sound…

 

International Record Review April 2011

Petra Noskaiová sings with authority, conviction and a good mastery of Baroque trills…Kuijken’s tiny band of four violins, vola and basse de violon suits this intimate but dramatic piece [‘Gute Nacht’ BWV27] and Jan Van der Crabben sings it most affectingly.

***

Bach — Cello Suites

Bach’s cello suites played on the instrument for which they were conceived: the shoulder cello (violoncello da spalla).
This recording casts a completely new light on these pieces and their origin.

(Bron, waar u ook kan luisteren naar geluidsfragmenten uit deze unieke opname van de Cello Suites van Bach door Sigiswald Kuijken.)

Gramophone Magazine September 2009

…Sigiswald Kuijken… now brings us the Cello Suites on the violoncello da spalla, or shoulder-cello. The sound, perhaps not surprisingly, sits somewhere between those of the cello and the viola, achieving a happy combination of the former’s depth of tone and the latter’s melodic lucidity. There must be few players who start their relationship with these wonderful pieces so late in life, and there is much wisdom and fine Baroque sensibility on show here; Kuijken’s secure momentum and gentle grasp of the music’s dance rhythms are something any player could learn from. However much it may look like an eccentric experiment, this questing release from one of the great figures of the period revival is one of major interest.

SIGISWALD KUIJKEN vertelt in verband met het inspirerende programma van 1 november:

“BWV 27, “Wer weiss, wie nahe mir mein Ende”, staat op de 12de CD – opgenomen in de Akademiezaal in Sint-Truiden. Het werk werd geschreven in Leipzig, voor 6 oktober 1726, de zestiende zondag na Drievuldigheid, dat jaar was dat 6 oktober. Een zéér indringende cantate die ons veel te denken geeft, in deze tijd…

Bachs tekstdichter (wiens naam niet overgeleverd is) citeert , en commentariëert tussendoor een oudere koraaltekst uit 1686 – en Bach volgt op de voet dit dubbel spoor. Het hoofdthema is “Mijn leven heeft geen ander doel, dan dat ik moge zalig sterven” (dit zingt de tenor in zijn eerste recitatief)… Solisten in deze Cantata: Gerlinde Sämann, Petra Noskajova, Christoph Genz, Jan Van der Crabben – verder  geen koor, en geen dirigent: ik leid vanuit de viool, zoals ook Bach vaak deed. Het stuk is 16 à 17 minuten lang … er is dus veel tijd voor commentaar, en eventueel ook vragen achteraf. Mijn bespreking zal NIET theoretisch – musicologisch – wetenschappelijk zijn:  ik probeer de tekst en muziek te laten doordringen in het hart en gemoed van de luisteraar. 

Maar ik wil ook niet nu al alles gaan verklappen wat ik zal zeggen …”

 Sigiswald Kuijken, hier met zijn violoncello da spalla, waarmee hij een revelerende opname maakte van de Cello Suites van Bach in 2009.
Hij woonde tientallen jaren in Brugge en huwde er in 1966 in de Sint-Anna Kerk met Marleen Thiers.

“It resonates against your breastbone…
I think it heals many things, it brings peace…
Playing the Cello Suites on this instrument is like coming home…”

— Sigiswald Kuijken —

(Bron: deze YouTube video)

 

Om 16u30 is er het VOORPROGRAMMA ‘VIOLONCELLO DA SPALLA’ waarbij SIGISWALD KUIJKEN een stukje uit een CELLO SUITE van BACH speelt, die hij ook op CD opnam in zijn meer dan 150-titels tellende discografie. Zijn reconstructie van deze violoncello da spalla in samenwerking met Dmitry Badiarov was baanbrekend. Net zoals het ook Sigiswald Kuijken was die de chin-off techniek introduceerde voor het bespelen van de barokviool, een techniek die ondertussen internationaal gehanteerd wordt.

Het prachtige park met de eeuwenoude bomen, misschien al wel vanuit de tijd van Bach, van residentie Ten Eeckhoute, leggen ook de link naar het thema van vertroosting en vreugde die ook de muziek van Bach ons schenkt.

Residentie Ten Eeckhoute, Garenmarkt 10, is gelegen in het historische centrum van Brugge, nabij de Grote Markt, het winkelcentrum en op een paar passen van het Minnewater. In de salons en het restaurant creëren vorm en kleur een gezellige, warme en klassieke sfeer. En ook de appartementen stralen rust en klasse uit. In ons 1,2 hectare grote park – het grootste private park van de stad – spiegelen honderdjarige bomen zich in de vijver en glijden zwanen sierlijk over het water.

(Bron: website residentie Ten Eeckhoute)

 

Deze UNIEKE ONTMOETING vormt een twee-luik rond het thema ‘troost’ met een concert in Middelburg (Maldegem, BE) op 8 oktober. De bedoeling is om de vertroosting en vreugde door te geven die Bachs Cantatas kunnen schenken in aansluiting bij 1 november, en dat aan zovele mensen die ‘alleen zijn’, of ‘zich alleen gelaten voelen met hun verdriet’…

 

Op 1 november zullen ook 2 medewerkers van Lost & Co aanwezig zijn: Peter Callewaerts en Delfine Decaesteker. Beiden erg geëngageerd om mensen in verdriet, ‘troost’ te schenken. Tijdens de MEET-AND-GREETS ook lichten ze u graag persoonlijk hun werking toe. Ook de prachtige pin ‘rouwend hart’ zal te verkrijgen zijn: voor uzelf ‘om verdriet bespreekbaar te maken’, voor een naaste ‘als gebaar van troost’…

Waarom Lost & Co?

Verlies hoort bij het leven. Iemand verliezen, of je eigen gezondheid (fysiek of mentaal) kwijt raken: het overkomt uiteindelijk iedereen. Toch is er voor gebroken of verloren gevoelens weinig plaats in het gewone leven van elke dag.  

Met Lost & Co doen we aan Kintsugi. Dat is Japans voor ‘gouden herstelling’. Gebroken servies wordt er niet weggegooid maar gelijmd met goud. De barsten, breuken en onvolkomenheden worden benadrukt in plaats van weggestopt. Lost & Co doet hetzelfde met verhalen van mensen. We tonen de barsten én de kracht van verhalen. Ze mogen gezien worden. 

Lost & Co steekt verlies niet weg maar geeft het ‘een gouden randje’: we ondersteunen mensen om eigen manieren te vinden om met verlies om te gaan en er kracht uit te halen. We laten rouw en verlies niet louter aan professionals over maar brengen het terug naar het hart van de maatschappij, waar burgers voor elkaar zorgen. Zo bouwen we aan een meer verlieskundige samenleving, waarin elk verlies erkenning krijgt en bespreekbaar is. 

Lees er meer over op de website van Lost & Co.

Ambassadeur Peter Callewaerts over het rouwend hart, een pin die hij zelf ontwierp:

Je mag je verdriet tonen.

En dan zal je hart een tijdje anders kleuren: zwart, wit en goud.
De zwarte traan staat voor die ene seconde dat het verdriet toeslaat. Altijd rauw, onfair en hard.
Kijk goed, de zwarte traan heeft een gouden venstertje.
Het licht dringt weer tot je door. En zo krijgen tranen een eerste gouden randje.

De gouden randjes omarmen zowel het zwart als het wit, de hoop – die zichtbaar veel groter is.
In dit juweel zitten pijnlijke herinneringen aan verschillende zwarte secondes vervat maar nog meer mooie herinneringen aan bijzondere ontmoetingen en zachtsterke momenten die mijn leven daarna weer goud kleurden.
Dit hart zal ik in mijn dagelijks leven zichtbaar dragen wanneer ik rouw. Tegelijk wil ik jullie uitnodigen om dit rouwjuweel ook te dragen en elk in zijn omgeving verliesgesprekken aan te gaan, te verwelkomen.
En zo er als rouwende ook zelf om te vragen. Om daarna opgelucht, verlicht – het Franse soulagé is daar zo’n mooi woord voor
– samen weer verder te kunnen.
Dat is waartoe Lost & Co uitnodigt en ondersteuning biedt.

***

Ook Delfine Decaesteker reikt mensen de hand in het kader van Lost & Co.

Daarnaast is zij ook bij Ademruimte, systemisch en somatisch rouw en verlies-coach. “Als rouwexpert help ik mensen van verlies na ziekte, scheiding, miskraam of overlijden van een dierbare terug naar hun Innerlijke Kracht. Ik heb een holistische kijk en werk dus op 5 niveaus:
emotioneel, lichamelijk, energetisch, etherisch en mentaal. Via allerlei technieken zorg ik ervoor dat je meer rust kan ervaren en meer in je kracht komt te staan.”

Meer lees je op de website van ademruimte.be

BACHS HEMELSE TROOST — Met SIGISWALD KUIJKEN is een achtste cultureel evenement in het kader van EARLY MUSIC — LAST MINUTE dat vooral verbondenheid wil creëren rond Oude Muziek. Het idee is ondertussen gegroeid om deze Cantatebesprekingen met Sigiswald Kuijken uit te breiden… en er een reeks van te maken… om de geniale en unieke schoonheid van Bachs Cantatas te onthullen, en zo wat extra licht in deze wereld te brengen…

PROGRAMMA OVERZICHT

Woe 1 november 2023
Residentie Ten Eeckhoute, Garenmarkt 10 (Brugge, BE)

16u30 BACHS HEMELSE TROOST — Met SIGISWALD KUIJKEN

oorstrelende Cantatebespreking & violoncello da spalla

Het concert begint om 16u30 met het VOORPROGRAMMA ‘VIOLONCELLO DA SPALLA’ waarbij SIGISWALD KUIJKEN een stukje uit een CELLO SUITE van BACH speelt, die hij ook op CD opnam in zijn meer dan 150-titels tellende discografie.

Aansluitend neemt SIGISWALD KUIJKEN, internationaal gewaardeerd BACH-KENNER, met méér dan 150 CD-opnames, u mee op een ONTROEREND-MOOIE ONTDEKKINGSREIS. Al vertellend over de DIEP-RAKENDE CANTATA BWV 27 schildert hij Bachs leefwereld en diens muzikaal genie. Hij laat prachtige muziekfragmenten horen uit een opname van BWV 27 ‘Wer weiß, wie nahe mir mein Ende‘. Deze Cantata maakt ook deel uit van een 19 CD’s tellende verzamelbox, opgenomen door La Petite Bande, en verschenen in 2018: een integrale uitgave van de 64 sacrale Bach-Cantates van het volledige lithurgische jaar (Label ACCENT) . Deze prachtige Cantata zal aan de hand van muziekfragmenten besproken worden, en na een pauze van 5 minuutjes, nog eens geheel te beluisteren zijn zonder commentaar. 

18u15 MEET-AND-GREETS

Na het concert is er nog een MEET-AND-GREETS* in residentie Ten Eeckhoute waarbij ook de prachtige violoncello da spalla van Sigiswald Kuijken van dichtbij bewonderd kan worden; er zullen ook (gesigneerde) CD’s en boeken zijn en ondertussen kan een drankje* gedronken worden. Twee medewerkers van Lost & Co, Peter Callewaerts en Delfine Decaesteker, lichten u graag persoonlijk hun activiteiten toe. Ook de prachtige pin ‘rouwend hart’ zal te verkrijgen zijn.

18u30 MEET-AND-EAT

Langer samen nagenieten in aanwezigheid van Sigiswald Kuijken kan tijdens de gezellige MEET-AND-EAT* in het door Bruggelingen geliefde restaurant De Koetse (op 700m van residentie Ten Eeckhoute). Om het voor de keuken haalbaar te maken, wordt gevraagd vooraf een keuze te maken tussen ‘Fazant’ of ‘Kabeljauw’, lees meer onder ‘TICKETS’. Aub tijdig reserveren voor 26/10 met een mailtje naar earlymusic@passionbeyondbach.com)

*Alle consumpties (drank of/en maaltijd) zijn voor eigen rekening

We kijken er enorm naar uit u te mogen verwelkomen voor deze bijzondere ontmoeting met SIGISWALD KUIJKEN, een achtste cultureel evenement in het kader van Early Music — Last Minute, en dit samen met u te mogen delen en be-LEVEN!

Hieronder vindt u het programma BACHS HEMELSE TROOST — Met SIGISWALD KUIJKEN, alsook kan u, als u nog verder naar beneden scrollt, daar ook zijn impressionante biografie lezen.

PROGRAMMA UNIEKE ONTMOETING

BACHS HEMELSE TROOST
oorstrelende Cantatebespreking & violoncello da spalla

Met SIGISWALD KUIJKEN

VOORPROGRAMMA ‘VIOLONCELLO DA SPALLA’

Een stukje uit Bachs Cello Suites gespeeld op de ‘Spalla’.

CANTATEBESPREKING met prachtige muziekfragmenten uit een opname door La Petite Bande o.l.v. Sigiswald Kuijken

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)

Wer weiß, wie nahe mir mein Ende. BWV 27

  1. Chorale and Recitativo: ‚Wer weiß, wie nahe mir mein Ende. Das weiß der liebe Gott allein‘
  1. Recitativo: ‘Mein Leben hat kein ander Zeil’
  1. Aria: ‘Wilkommen! will ich sagen’
  1. Recitativo: ‘Ach, wer doch schon im Himmel wär!’
  2. Aria: ‘Gute Nacht, du Weltgetümmel’
  3. Chorale: ‘Welt, ade! Ich bin dein müde’

Gerlinde Sämann, soprano

Petra Noskaiova, alto

Christoph Genz, tenor

Jan Van der Crabben, bass

BIOGRAFIE

BIOGRAFIE SIGISWALD KUIJKEN

Sigiswald Kuijken werd geboren in 1944 bij Brussel. Hij studeerde viool aan de Conservatoria te Brugge en Brussel, waar hij bij Maurice Raskin afstudeerde in 1964. Hij kwam op zeer jonge leeftijd in contact met de oude muziek, samen met zijn broer Wieland; door zelfstudie maakte hij zich vertrouwd met de specifieke 17de en 18de eeuwse speeltechnieken en interpretatieconventies op de viool en viola da gamba. Zo introduceerde hij vanaf 1969 de meer authentieke barokvioolspeelwijze waarbij het instrument niet meer onder de kin geklemd wordt, maar vrij op de schouder ligt; dit heeft een beslissende invloed op de benadering van de vioolmuziek, en die techniek werd dan ook sinds de vroege jaren zeventig door velen overgenomen.

Van 1964 tot 1972 was Sigiswald Kuijken lid van het Brusselse Alarius-Ensemble (met Wieland Kuijken, Robert Kohnen en Janine Rubinlicht) dat over geheel Europa en de U.S.A. concerteerde; nadien werkte hij in los kamermuziekverband met diverse barokspecialisten: vooral zijn broers Wieland en Barthold en Robert Kohnen, en verder ook met o.a. Gustav Leonhardt, Frans Brüggen, Anner Bylsma, René Jacobs, ...

In 1972 richtte hij, onder impuls van Deutsche Harmonia Mundi en Gustav Leonhardt, het barokorkest La Petite Bande op waarmee sindsdien talloze concerttournees doorheen Europa, Australië, Zuid-Amerika, China en Japan werden gemaakt, en een groot aantal opnames werden gerealiseerd voor verschillende labels (Deutsche Harmonia Mundi, Seon, Virgin, Accent, Challenge Classics, Denon en Hyperion). Sinds enkele jaren introduceert Sigiswald Kuijken vanuit een doorgedreven onderzoek belangrijke vernieuwingen in de uitvoering van de (religieuze) muziek van Bach : géén koor, maar een solistisch vocaal kwartet (soms door Bach zelf uitgebreid tot acht zangers), een even slanke instrumentale bezetting, een uitgesproken aandacht voor de juiste tekstdeclamatie. Het resultaat wordt vastgelegd in een 19-delige CD-reeks met Cantates van J.S. Bach (bij Accent, 2005-2012).

In 1986 richtte hij het Kuijken Strijkkwartet op (met François Fernandez, Marleen Thiers en Wieland Kuijken), dat zich toelegt op de kwartetten van de Klassieke periode, alsook kwintetten (met Ryo Terakado als eerste altviool). Opnames van kwartetten en kwintetten van Haydn en Mozart verschenen bij Denon en Challenge Records.

Vanaf 1998 brengt Sigiswald nu en dan leden van 2 generaties Kuijken bij elkaar, zijn dochters Sara en Veronica en zijn broer Wieland, om strijkkwartetten van latere periodes te vertolken (Debussy, Schumann, Beethoven, Schubert) - vaak in combinatie met Lieder door Marie Kuijken, sopraan en eveneens dochter van Sigiswald, en Veronica Kuijken aan de piano. Van de twee generaties werden opnames gemaakt door Arcana en Challenge Records. In 2004 liet Sigiswald Kuijken een violoncello da spalla bouwen, d.i. een vergeten solistisch basinstrument, waarvoor Bach zijn beroemde cello-suites geschreven heeft. Ook dit initiatief brengt een nieuwe evolutie teweeg in de uitvoering van de muziek van ca.1675/1725. Van 1971 tot 1996 was Sigiswald Kuijken leraar barokviool aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag (Nederland); sinds 1993 en tot einde 2009 bekleedde hij deze functie aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel.

Daarbuiten is hij sinds vele jaren een veelgevraagd gastdocent (o.a. London Royal College of Music, Salamanca Universiteit, Siena Accademia Chigiana, Conservatoire de Genève, Musikhochschule Leipzig). Sinds 1998 dirigeert Sigiswald Kuijken bij gelegenheid ook “moderne” symfonie-orkesten in een romantisch repertoire (Beethoven, Schumann, Brahms, Mendelssohn). Op 2 februari 2007 werd Sigiswald Kuijken een eredoctoraat van de K.U. Leuven toegekend. Sigiswald Kuijken ontving in februari 2009 de prestigieuze prijs voor Algemene Culturele Verdienste van de Vlaamse Gemeenschap.

In december 2015 ontving hij de 'Gouden penning van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten', en in januari 2016 krijg hij van Klara de "Klara carrièreprijs". In 2018 werd Sigiswald een 'Lifetime Achievement Award' toegekend door Rema.

TICKETS

Een inspirerend radiospotje waarin je reeds een glimp opvangt van ‘BACHS HEMELSE TROOST’ en dat te horen is op alle zenders van de VBRO.

KAARTEN

€20 UNIEKE ONTMOETING in VVK (€25 aan de Kassa op 1 nov.)

€30 STEUNKAART UNIEKE ONTMOETING (plaats vooraan)

KAARTVERKOOP UNIEKE ONTMOETING

* Open van Ma tot Za van 10 tot 13u, en van 14u tot 17u,
Zo van 10u tot 14u.
** Telefonisch enkel bereikbaar van Ma tot Vrij van 14u tot 17u.

  • Boekhandel Raaklijn — Kuipersstraat 1, 8000 Brugge
  • Per overschrijving naar Passion Beyond Bach
    — BE90 0018 6264 5732
    — met vermelding van: concert + na(a)m(en) + aantal (steun)kaart(en) 

PROGRAMMA OVERZICHT

Woe 1 nov. 2023 — Residentie Ten Eeckhoute, Garenmarkt 10 (Brugge, BE)

16u30 BACHS HEMELSE TROOST — Met SIGISWALD KUIJKEN
oorstrelende Cantatebespreking & violoncello da spalla

Internationaal gewaardeerd BACH-KENNER/ méér dan 150 CD’s o.a. sacrale Bach-Cantates volledige lithurgische jaar (ACCENT, 19 CD’s)/ ONTROEREND-MOOIE ONTDEKKINGSREIS met Sigiswald Kuijken al vertellend over CANTATA BWV 27, met muziekfragmenten uit opname/ TROOST & VREUGDE/ Voorprogramma VIOLONCELLO DA SPALLA & een stukje uit Bachs CELLO SUITES.

18u30 MEET-AND-EAT*

Nog samen langer nagenieten in aanwezigheid van Sigiswald Kuijken kan in het gekende restaurant De Koetse (op 700m van residentie Ten Eeckhoute). Om het voor de keuken haalbaar te maken, wordt gevraagd vooraf een keuze te maken uit 2 menu’s.

(€35 per persoon): Fazant-roomsaus-appel-veenbessen-witlof-kroketten ofwel Kabeljauw-spinazie-garnalensaus-puree.

Reserveren per mail a.u.b. voor 26/10 naar earlymusic@passionbeyondbach.com

*Alle consumpties (drank of/en maaltijd) zijn voor eigen rekening.

VOOR ALLE INFO

Ook voor reservaties voor de Meet-and-eat in het restaurant vanaf 18u30: earlymusic@passionbeyondbach.com

Residentie Ten Eeckhoute is ook goed toegankelijk voor mensen die moeilijker te been zijn, zonder trappen en met brede toegangsdeuren.
Onder ‘PRAKTISCH’ leest u meer.

PRAKTISCH

WAAR

Om 16u30:

Residentie Ten Eeckhoute
Garenmarkt 10
8000 Brugge

Vanaf 18u30:

Restaurant De Koetse
(op 700m van residentie Ten Eeckhoute, 8 minuutjes te voet)
Oude Burg 31
8000 Brugge

Om het voor de keuken haalbaar te maken, wordt gevraagd vooraf een keuze te maken uit 2 menu’s.

(€35 per persoon): Fazant-roomsaus-appel-veenbessen-witlof-kroketten ofwel Kabeljauw-spinazie-garnalensaus-puree.

BEREIKBAARHEID

Residentie Ten Eeckhoute is ook goed toegankelijk voor mensen die moeilijker te been zijn, zonder trappen en met brede toegangsdeuren.

MET DE AUTO 

Residentie Ten Eeckhoute is direct bereikbaar met de wagen, het is mogelijk om iemand vlak voor de ingang te laten uitstappen.
Aan de Garenmarkt en aan de Nieuwe Gentweg kan geparkeerd worden.

De dichtstbijzijnde parking is de Publieke Parking Pandreitje, Gevangenisstraat 10, 8000 Brugge.

MET HET OPENBAAR VERVOER

De gratis centrumshuttle rijdt elke dag tot 19u. Elke halte wordt om de 20 minuten bediend. Hij vertrekt aan de halte Kiss&Ride station.
Op zijn route ligt de halte Garenmarkt. De halte is gelegen net voorbij residentie Ten Eeckhoute, ter hoogte van huisnummer 13.

Bussen van De Lijn stoppen ook aan de Garenmarkt:

 

CONTACT

VOOR ALLE INFO 

(ook voor reservaties (a.u.b. voor 26/10) voor de Meet-and-eat* in restaurant De Koetse vanaf 18u30)
earlymusic@passionbeyondbach.com

EARLY MUSIC — LAST MINUTE
wil uitwisseling & verbondenheid creëren met een hart voor Oude Muziek, voor historisch erfgoed, voor elkaar,
maar ook voor het milieu en zeker voor U!

ORGANISATIE MET DANK AAN

Organisatie: PASSION BEYOND BACH
+32 (0) 475 84 00 84
earlymusic@passionbeyondbach.com
www.passionbeyondbach.com
BE 0724. 987. 502

TERUGBLIK