In het kader van ‘EARLY MUSIC — LAST MINUTE’:

Zo 25 augustus 2024 – 20u
CONCERT OPGENOMEN DOOR DE NEDERLANDSE CONCERTZENDER
In de Kapel van Stadspaleis Hof Bladelin Brugge 
Naaldenstraat 17-19  (Brugge, BE)

GOUDEN MEER-STEMMIGHEID: het UTOPIA ENSEMBLE.
Met Bart Stouten & Sara Schneider (VS).

DIAPASON D’OR voor nieuwste CD; te gast op prestigieuze Oude Muziekfestivals; WEST-VLAAMS POLYFONISCH GOUD van JACOB OBRECHT (°1458) tot eind 16de eeuw, met DESPREZ, GOMBERT, CLEMENS NON PAPA, LASSUS…/ wordt opgenomen door NEDERLANDSE CONCERTZENDER/ INTERVIEW door BART STOUTEN, gekend van KLARA, met SARA SCHNEIDER (VS), radiopresentatrice van o.a. EARLY MUSIC NOW en auteur/ MEET-AND-DRINK in de MEDICI-ZAAL 

PROGRAMMA

CONCERT OPGENOMEN DOOR DE NEDERLANDSE CONCERTZENDER

In de Kapel van Stadspaleis Hof Bladelin Brugge (BE)

GOUDEN MEER-STEMMIGHEID: het UTOPIA ENSEMBLE. Met Bart Stouten & Sara Schneider (VS).

Michaela Riener (mezzo), Bart Uvyn (countertenor), Adriaan De Koster (tenor), Lieven Termont (bariton) & Guillaume Olry (bas).

Het UTOPIA ENSEMBLE ontving een DIAPASON D’OR voor zijn nieuwste CD; ze zijn te gast op prestigieuze Oude Muziekfestivals.

Ze schenken u WEST-VLAAMS POLYFONISCH GOUD van JACOB OBRECHT (°1458) tot eind 16de eeuw, met DESPREZ, GOMBERT, CLEMENS NON PAPA, LASSUS…

INTERVIEW door BART STOUTEN, gekend van KLARA, met SARA SCHNEIDER (VS), radiopresentatrice van o.a. EARLY MUSIC NOW en auteur.

Gezellige MEET-AND-DRINK in de aanpalende MEDICI-ZAAL volgt, voor wie dat wenst.

Met Bart Stouten & Sara Schneider

Voor hun nieuwste CD ‘Salve Susato’ ontving het UTOPIA ENSEMBLE, dat te gast is op de meest PRESTIGIEUZE OUDE MUZIEKFESTIVALS in Europa, recent weer een DIAPASON D’OR en een ‘10’ VOOR INTERPRETATIE van het CRESCENDO MAGAZINE!

The group of five mixed voices demonstrates
exquisite blend, control of dynamics, and articulation.

— J. F. Weber —  

Bron: Fanfare Magazine (VS)

***

‘Les miens aussi’ van Tielman Susato,
dat ze voor u brengen op 25 augustus en dat op hun met een DIAPASON D’OR bekroonde CD
‘SALVE SUSATO’ staat,
kan u hier bekijken en beluisteren.

‘Les miens aussi’
van Tielman Susato, dat ze voor u brengen op 25 augustus en dat op hun met een DIAPASON D’OR bekroonde CD
‘SALVE SUSATO’ staat,
kan u hier bekijken en beluisteren.

Op zondag 25 augustus, in aansluiting bij de Gouden Boomstoet, weerklinken hun 5 EXQUISITE STEMMEN in de neo-classicistische KAPEL van STADSPALEIS HOF BLADELIN BRUGGE, gebouwd naar de Basilica di Sant’Agnese fuori le mura (Rome, 7de eeuw).

De Gouden Boomstoet vertelt ons de geschiedenis van Brugge en het graafschap Vlaanderen in de vijftiende eeuw. (…) Om tot de kern van de Gouden Boomstoet te komen, reizen we 556 jaar terug in de tijd.

Datum is 3 juli 1468, de dag waarop het huwelijk tussen Margaretha van York en Karel de Stoute werd voltrokken. Dit huwelijk – en de tien dagen durende feestelijkheden – gaat later de geschiedenisboeken in als het spectaculairste dat ooit in Brugge plaatsvond.

Kroniekschrijvers kwamen woorden te kort om de glamour van de festiviteiten te beschrijven: van banketten met zeldzame spijzen over welstellende delegaties uit alle uithoeken van Europa tot de ‘Wapenpas van de Gouden Boom’ – een theatraal steekspeltornooi. Aan deze roemrijke wapenpas heeft de stoet haar naam vandaag te danken.

Bron: de website van de Gouden Boomstoet

Hof Bladelin

Bladelin was een belangrijk financieel ambtenaar en raadgever voor Filips de Goede en Karel de Stoute, hertogen van Bourgondië. In 1435, tijdens de Bourgondische Gouden Eeuw, bouwde Pieter Bladelin (1408 – 1472) zijn stadspaleis Hof Bladelin. Het is één van de drie Middeleeuwse stadspaleizen die Brugge telt, naast Gruuthuse en Adornes.

Bezoek ook de website van Hof Bladelin

De muziek in de Lage Landen kende in de 15de eeuw een ongeziene bloei ten tijde van Jan zonder Vrees, Filips de Goede, Karel de Stoute, Maria van Bourgondië en Maximiliaan I van Oostenrijk.

(…) Onder het bewind van de hertogen Filips de Goede (1419-1467) en Karel de Stoute (1467-1477) werd het Bourgondisch rijk hét centrum van muzikale vernieuwing. De belangrijkste centra waren Brussel, Brugge, Rijsel en Arras of Atrecht.(…) Deze Franco-Vlaamse School of Nederlandse Polyfonisten ten tijde van de Bourgondische hertogen bezat de voornaamste centra van muzikale vernieuwing in Vlaanderen en leverde toonaangevende componisten. De Bourgondische heersers begunstigden hun kunstenaars en componisten en sommigen onder hen waren zelf musicus. Karel de Stoute bv. speelde harp en componeerde chansons en motetten. De hertogen moedigden als wereldlijke heersers ook het componeren van wereldlijke muziek aan tot op een niveau dat tot dan toe ongezien was in de Europese muziekgeschiedenis.(…) Tegen het eerste decennium van de 16de eeuw kwamen de Nederlanden in het bezit van de Oostenrijkse Habsburgers.

Bron: Michel Dutrieue in Stretto

Hof Bladelin

De neo-classicistische Kapel van Stadspaleis Hof Bladelin Brugge werd gebouwd begin 19e eeuw naar de Basilica di Sant’Agnese fuori le mura (Rome, 7de eeuw).

Hof Bladelin
Hof Bladelin

Bladelin was een belangrijk financieel ambtenaar en raadgever voor Filips de Goede en Karel de Stoute, hertogen van Bourgondië. In 1435, tijdens de Bourgondische Gouden Eeuw, bouwde Pieter Bladelin (1408 – 1472) zijn stadspaleis Hof Bladelin. Het is één van de drie Middeleeuwse stadspaleizen die Brugge telt, naast Gruuthuse en Adornes.

Bezoek ook de website van Hof Bladelin

De muziek in de Lage Landen kende in de 15de eeuw een ongeziene bloei ten tijde van Jan zonder Vrees, Filips de Goede, Karel de Stoute, Maria van Bourgondië en Maximiliaan I van Oostenrijk.

(…) Onder het bewind van de hertogen Filips de Goede (1419-1467) en Karel de Stoute (1467-1477) werd het Bourgondisch rijk hét centrum van muzikale vernieuwing. De belangrijkste centra waren Brussel, Brugge, Rijsel en Arras of Atrecht.(…) Deze Franco-Vlaamse School of Nederlandse Polyfonisten ten tijde van de Bourgondische hertogen bezat de voornaamste centra van muzikale vernieuwing in Vlaanderen en leverde toonaangevende componisten. De Bourgondische heersers begunstigden hun kunstenaars en componisten en sommigen onder hen waren zelf musicus. Karel de Stoute bv. speelde harp en componeerde chansons en motetten. De hertogen moedigden als wereldlijke heersers ook het componeren van wereldlijke muziek aan tot op een niveau dat tot dan toe ongezien was in de Europese muziekgeschiedenis.(…) Tegen het eerste decennium van de 16de eeuw kwamen de Nederlanden in het bezit van de Oostenrijkse Habsburgers.

Bron: Michel Dutrieue in Stretto

De neo-classicistische Kapel van Stadspaleis Hof Bladelin Brugge werd gebouwd begin 19e eeuw naar de Basilica di Sant’Agnese fuori le mura (Rome, 7de eeuw).

Utopia specialiseert zich in vocale muziek uit de 16de eeuw, steeds zoekend naar een doorleefde expressiviteit.

Het uitgangspunt van het polyfone zingen, waarbij iedere stem gelijkwaardig is, zit Utopia als gegoten en resulteert in een rijke en homogene klank.

— Michel Dutrieue —  

Bart Uvyn (countertenor), Michaela Riener (mezzo), Guillaume Olry (bas), Adriaan De Koster (tenor) & Lieven Termont (bariton)

Van links naar rechts: Bart Uvyn (countertenor), Michaela Riener (mezzo), Guillaume Olry (bas),
Adriaan De Koster (tenor) & Lieven Termont (bariton).

Het Utopia ensemble werd opgericht in 2015. Dit jonge vocale ensemble verenigt vijf zangers met een grote passie voor polyfonie. Overal in Europa, ook in Zwitserland en Engeland zijn zij graag geziene gasten op de meest prestigieuze Oude Muziekfestivals. Zo ook zijn ze de dag na Brugge uitgenodigd op Laus Polyphoniae te Antwerpen, waar het concert reeds uitverkocht is.

Website Utopia Ensemble

Utopia Ensemble ontleende zijn naam aan het gelijknamige boek van Thomas More, die in 1515 in Antwerpen aan dit werk begon te schrijven. Geïnspireerd door de interessante en innovatieve ideeën in het boek, wil Utopia ook een maatschappelijke rol spelen door zijn projecten en samenwerkingen. Zo is er ondertussen een jaarlijkse Utopia Festival-dag, waar muziek, beeldende kunst, film en fotografie aan bod komen, naast lezingen en debatten over maatschappelijke thema’s.

De zangers van het UTOPIA ENSEMBLE nemen u mee op een OORSTRELENDE REIS in de tijd door het Vlaamse landschap van de GOUDEN MEERSTEMMIGHEID, van JACOB OBRECHT (°1458) naar de meesterlijke componisten van de 16de eeuw.

Naast het beroemde MILLE REGRETZ van J. DESPREZ, en het antwoord LES MIENS AUSSI van T. SUSATO, schenken ze u polyfonisch goud van grote namen als N. GOMBERT, J. CLEMENS NON PAPA en O. LASSUS… maar ook A. PEVERNAGE.

Rond 1543 begon Tielman Susato in Antwerpen, met wat waarschijnlijk de eerste gespecialiseerde muziekdrukkerij in de Lage Landen was. (…)

 Susato publiceerde verschillende bloemlezingen met chansons, missen en motetten van vooral Nederlandse polyfonisten als Josquin des Prez, Orlandus Lassus, Cypriano de Rore, Adriaan Willaert, Thomas Crecquillon en van de Franse componist, Clement Janequin.

— Michel Dutrieue —  

***

Josquin Desprez, Guillaume Dufay, Orlandus Lassus, het zijn maar enkelen van de wereldberoemde Polyfonisten of ‘Franco-Flamands’ die tussen 1400-1600, een onuitwisbare stempel hebben gedrukt op de evolutie van de meerstemmige muziek in Europa.

Binnen de Franco-Vlaamse/Nederlandse School worden vijf generaties onderscheiden als ijkpunten om vat te krijgen op de ontzaglijk rijke materie en de stijlevolutie. 645 namen zijn bekend.

In de Vierde Vlaamse School (ca. 1520-1560), verdrongen de vijf- en zesstemmigheid de vierstemmigheid.

The Musical Universel of ANDREAS PEVERNAGE

The Musical Universel of ANDREAS PEVERNAGE. Chansons, motets, madrigals.

Andreas Pevernage (1542/3–1591) is best remembered today as the choirmaster of Antwerp Cathedral and as the composer of several picture motets that are now classified as masterpieces of Flemish culture.

Whilst Pevernage spent his entire professional career in Flanders, which may well have contributed to his music being less well known today, he was nonetheless considered as the equal of Orlandus Lassus, Clemens non Papa and Giaches de Wert during his lifetime: the quality of his music is in no wise inferior to the works of his more famous contemporaries.

Pevernage adopted the innovations of the Italian madrigal and also breathed new life into the chansons of the Low Countries. This selection of works, mostly for five parts, is an invitation to discover his stylistic and creative diversity.

Bron, waar u ook kan luisteren naar geluidsfragmenten: CD review prestomusic

***

In deze YouTube video vertelt Lieven Termont meer over Pevernage
en hoe deze CD-opname (label Ramée) tot stand kwam.

***

SALVE SUSATO

SALVE SUSATO. Music Composed or Printed by Tielman Susato.

L’instrumentiste, compositeur et éditeur Tielman Susato (vers 1510/15 – après 1570) est l’une des figures les plus illustres de la vie musicale anversoise de la Renaissance. En 1543, il fonde la première maison d’édition musicale à caractères mobiles des Pays-Bas. Jusqu’à ce que Susato installe sa presse à Anvers, l’impression musicale se faisait principalement en Italie, en France et en Allemagne. Il fut l’un des premiers à publier la musique du célèbre compositeur de la Renaissance, Orlande de Lassus.

Susato était également un compositeur accompli. Il a écrit et publié plusieurs livres de messes et de motets dans le style polyphonique imitatif typique de l’époque. Il était bien introduit dans les cercles les plus élevés de la ville et du pays, dédicaçant souvent ses publications à des citoyens ou à des dirigeants éminents.

Dans son nouvel album, l’ensemble Utopia présente un florilegium d’œuvres composées et/ou publiées par cette figure éblouissante de la musique vocale de la Renaissance.

Bron: website Outhere-music.com, waar u ook kan luisteren naar geluidsfragmenten.

***

Ontdek ook het ontroerend-mooie ’Mille regretz fera mon povre cueur’ van
T. Susato
, opgenomen ook op hun in oktober verschenen CD (label Ramée).

Ontdek ook het ontroerend-mooie ’Mille regretz fera mon povre cueur’ van T. Susato, opgenomen ook op hun in oktober verschenen CD (label Ramée).

***

(…) un magistral et convivial portrait de Susato et des contemporains…

— Christophe Steyne —  

Een VERRASSEND RIJKELIJK GESTOFFEERD PROGRAMMA met MEERDERE LINKS NAAR BRUGGE schenkt het Utopia Ensemble u op 25 augustus. Als kapelmeester aan verschillende kerken in Brugge zijn te noemen: Jacob Obrecht, Jacobus Clemens, Eustache Barbion en Andreas Pevernage. De laatste twee waren ook werkzaam in Kortrijk, waar ook Nicolas Gombert, Pieter Maessins en Jacobus Vaet kerk-muzikale ambten bekleedden. Kortom een haast West-Vlaams onderonsje…

Utopia Ensemble

Het Belgisch UTOPIA ENSEMBLE telt VIJF ZANGERS die jarenlange ERVARING genoten bij INTERNATIONAAL GERENOMMEERDE ENSEMBLES. Sinds de oprichting in 2015 stond Utopia op verschillende binnenlandse en buitenlandse podia, zoals Laus Polyphoniae in Antwerpen en het MA festival Brugge, het Festival Oude Muziek in Utrecht, Regensburg, Warschau en Praag.

Ondertussen bracht het ensemble vier CD’s uit. De eerste twee CD’s (label Et’cetera) met de THE SEVEN LAMENTATIONS van Cristóbal de Morales en LUTHER, THE NOBLE ART OF MUSIC in samenwerking met het blazersensemble InAlto werden op LOVENDE KRITIEKEN onthaald. In 2021 volgden bij label Ramée de CD over ANDREAS PEVERNAGE en in oktober 2023 de CD over TIELMAN SUSATO. Deze 2 laatste werden BEIDEN BEKROOND met een DIAPASON D’OR, opgenomen ook met de huidige bezetting met Michaela Riener (mezzo), Bart Uvyn (contratenor), Adriaan De Koster (tenor), Lieven Termont (bariton) en Guillaume Olry (bas).

THE SEVEN LAMENTATIONS
LUTHER: THE NOBLE ART OF MUSIC

THE SEVEN LAMENTATIONS

Utopia’s first CD contains the 7 Lamentations of De Morales, a work that has not seen an integral recording for CD before.

The Lamentations from the Old Testament date back to the 6th century BC, to the sack of Jerusalem by Nebuchadnezzar II, King of Babylon — on whose character Verdi was to base his opera Nabucco. The Lamentations have generally although possibly erroneously been attributed to the prophet Jeremiah. Their deeply expressive character has ensured that they have been set to music by many different composers, ranging in style from various monodic Gregorian settings to fully polyphonic compositions.

 

LUTHER: THE NOBLE ART OF MUSIC

In a letter of 4 October 1530 to the chapel-master of the Bavarian court Ludwig Senfl (c. 1488/89–1543), Martin Luther famously proclaimed that, “I plainly judge and do not hesitate to affirm that except for theology, there is no art that could be put on the same level with music”. The position stands in stark contrast to some of his reformer contemporaries, who, disturbed by music’s power to affect the soul, all but banned it from the Church. Luther, on the other hand, sought precisely to capitalize on the qualities that music possessed in order to advance his reforms. For him, music was a powerful tool for private meditation and diversion, for strengthening communal ties, for spreading his message, and for public representation.

Les timbres s’harmonisent au service d’une éloquence
toute aussi pure (…) onctueuse et charismatique.

— Christophe Steyne —  

Het CONCERT wordt OPGENOMEN en naderhand uitgezonden door de NEDERLANDSE CONCERTZENDER (website) die ook pas GENOMINEERD werd voor de prestigieuze Nederlandse radioprijs de ZILVEREN REISZMICROFOON!

LEO AUGUST DE BOCK doet de productie en presentatie van afleveringen van CONCERTZENDER LIVE. Hij neemt daartoe concerten op in Nederland en België. Alle themakanalen Oude Muziek van de Nederlandse Concertzender vindt u hier. Naast een programma als L’ESPRIT BAROQUE, waarvan u hier een episode kan beluisteren, met het Flanders Recorder Quartet, is er ook onder meer NUOVE MUSICKE waar nieuwe CD’s te beluisteren zijn, zoals in deze aflevering van 23 juni, met een nieuwe CD van de countertenor Alexander Chance.

Leo De Bock maakte  reportages maken voor Terloops en  NV De Wereld. Verschillende van zijn documentaires werden internationaal bekroond. Voor zijn reportage over ‘De Doem van de Dam’, over de menselijke en milieugevolgen van de bouw van de Drieklovendam op de Yangtzerivier in China, werd hij wereldwijd tien keer onderscheiden. Leo De Bock werd daarna achtereenvolgens netmanager van Canvas en Ketnet, hoofdredacteur van de televisienieuwsdienst van de VRT, hij leidde een productiehuis en was ook woordvoerder van de Minister van Justitie in de woelige periode van het Fortis débacle. Hij richtte in 2004 COMmMEDIA op, een vennootschap gespecialiseerd in communicatie en media. Leo De Bock is ook professioneel fotograaf.​

In de late 15de eeuw behoorde dit authentieke Middeleeuwse stadspaleis Hof Bladelin toe aan de rijke familie de Medici die er bankactiviteiten in onderbracht en het geheel getuigt vandaag nog van de Italiaanse uitstraling, mede door de vroeg-Renaissance beeldhouwwerken van o.a. Lorenzo de Medici “Il Magnifico” en zijn echtgenote Clarice Orsini, die uitzien over de Italiaans geïnspireerde voortuinen.”

Bezoek ook de website van Hof Bladelin

Hier vindt u prachtige foto’s van Hof Bladelin alsook van de kunstwerken in de Kapel.

Polyfonie houdt per definitie haast in dat meerdere onafhankelijke stemmen tegelijkertijd klinken en harmonisch met elkaar worden verweven. De renaissance, de periode waarin Willaert actief was, werd gekenmerkt door een hernieuwde interesse in de klassieke oudheid, de menselijke rede en het streven naar kennis en schoonheid. (…)

Het beoefenen van polyfonie werd alleszins beschouwd als een uiting van menselijke bekwaamheid en intellectuele verfijning. In de 16e eeuw werden bovendien cruciale muzikale ontwikkelingen zoals de drukpers en de verspreiding van muzieknotatie bevorderd.

— Bart Stouten —  

Sara Schneider

Sara Schneider

Na haar studie muziekwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam in Nederland, zette Sara Schneider, geboren in Michigan, haar liefde voor muziek aan het werk bij Classical 89.5, KMFA in Austin, Texas; eerst als omroeper en producer, en daarna als Music Director tot 2014. Van 2014 tot 2016 woonde Sara in Lübeck, Duitsland, waar ze onderzoek deed en een roman schreef, The Eagle and the Songbird.

Sara heeft veel grootheden uit de oude muziek geïnterviewd, waaronder Ton Koopman, Anonymous 4, Jordi Savall en wijlen Gustav Leonhardt. Ze is tweevoudig Gracie Award® winnaar: in 2011 ontving ze de prijs voor haar programma Michael Nyman: Motion and Emotion, en in 2018 voor Her Name Shall Endure, een programma over de middeleeuwse letterkundige Christine de Pizan.

Sara zit in het bestuur van Texas Early Music Project. In haar vrije tijd houdt ze van reizen, wandelen en het schrijven van historische fictie.

EN… er is een HEEL BIJZONDERE GASTE uit Texas: SARA SCHNEIDER. Om 20u INTERVIEWT BART STOUTEN — gekend en geliefd als auteur en van zijn tijd bij KLARA — haar gedurende een kwartier over haar liefde voor Oude Muziek, voor J. Obrecht en voor J. Desprez, zoals blijkt uit haar boek ‘The Eagle and the Songbird’. Sara Schneider haalde veel grootheden uit de Oude Muziek voor de microfoon, is tweevoudig Gracie Award® winnares, alsook presentatrice van o.a. het radioprogramma EARLY MUSIC NOW.

Early Music Now

Early Music Now is een wekelijks programma op KMFA89.5 van een uur dat muziek uit de middeleeuwen, renaissance en vroeg-barok laat horen: van sonore middeleeuwse gezangen en polyfonie tot prachtige renaissance madrigalen, dansen en consortmuziek tot prachtige barokcantates en klaviermuziek.

Presentatrice en producer Sara Schneider brengt kennis, charme en passie in haar presentatie van zevenhonderd jaar muziekgeschiedenis. Van de nieuwste opnames door de bruisende jonge ensembles van vandaag, tot klassiekers van het begin van de oude muziek revival, Early Music Now maakt dit repertoire toegankelijk en plezierig voor een breed publiek.

Bron: website KMFA

De grote Italiaanse dichter, geleerde en humanist Francesco Petrarca overleed 650 jaar geleden. Zijn gedichten waren enorm populair bij componisten, zelfs eeuwen na zijn dood.

We horen enkele hoogtepunten in deze aflevering van Early Music Now, samengesteld en gepresenteerd door Sara Schneider, met muziek van onder meer Adriaen Willaert, Cipriano de Rore, Monteverdi en Orlando di Lasso.

BART STOUTEN is bekend als AUTEUR (22 bundels) en werkte mee aan meer dan 10.000 UITZENDINGEN als RADIOPRODUCENT & -PRESENTATOR voor de VRT en Klara. Hij is erg gekend en nog meer geliefd bij alle liefhebbers van klassieke muziek, vooral als de voormalige warmhartige stem van het dagelijkse vooravondprogramma DE TUIN VAN EDEN (2000-2010) en van zijn legendarische, voormiddag vullende, KLASSIEK LEEFT (2013-2021) op Klara.

Bart Stouten

In 2013 werd zijn bundel ‘Kersen eten om middernacht‘ bekroond met de ‘Grote Inktslaaf Literatuurprijs’. In Roeselare mocht hij in 2021 de ‘Zilveren Rodenbachpen‘ in ontvangst nemen. Deze pen is een onderscheiding van de Stad Roeselare waarmee men voorname dichters wil eren en uitnodigen om een rol op te nemen in de samenleving om de poëzie in het hart van de mensen te brengen!

Bart Stouten is iemand die mensen op sleeptouw neemt naar zijn wereld van beleving.

Hij voelt dingen aan en haalt ze op fijnzinnige wijze uit zijn diepste binnenste naar boven om ze door middel van woorden in het hart van lezer en luisteraar te planten.

Knopskaya —  

Nadien volgt een MEET-AND-GREETS waarbij er naast CD’s van het Utopia Ensemble, een selectief aanbod is van Bart Stoutens meesterlijke bundels en ook is uitzonderlijk Sara Schneiders boek ‘The Earl and the Songbird’ te verkrijgen, dat ze graag voor u signeert!

SONGBIRD Promo Main Carousel 645 by 451 without KMFA

Tijdens de MEET-AND-GREETS na het concert,
is Sara Schneiders boek ‘The Earl and the Songbird’ te verkrijgen.

He has never feared death― not in battle, not in tournaments, not even the death he now faces. What he fears is oblivion and the fickle forgetfulness of history; or, worse, that his reign is remembered as a failure. Emperor Maximilian I launches an obsessive campaign, using the finest artists of his time, to manipulate future ages, and make certain history gets it right.

Set in Renaissance Germany, “The Eagle and the Songbird” transports readers to another time and place in the company of artist Albrecht Dürer and composer Ludwig Senfl. Author Sara Schneider weaves history, art, music, and politics into an engrossing tale of seduction and betrayal.

Bron, waar u het boek kan bekijken en online kopen.

Langer nagenieten kan tijdens de gezellige MEET-AND-DRINK* in aanwezigheid van het Utopia Ensemble, Bart Stouten en Sara Schneider in de MEDICI-ZAAL van Stadspaleis Hof Bladelin Brugge.

*Één glas per persoon.

MEDICI-ZAAL

“(…) Als belangrijke getuigenis van de aanwezigheid van de Medici mogen we zeker de prachtige balksleutels in de Medici-zaal van Hof Bladelin Brugge niet vergeten.

(…) het wapenschild van de Medici met acht bollen en hun devies “Semper” samen met de drie pauwenveren in een ring en banderol, wat het embleem van de Medici vertegenwoordigt.”

Bron, met andere prachtige foto’s ook vindt u op de website van Vlaamse Meesters in situ.

De Medici-zaal van Stadspaleis Hof Bladelin Brugge

De Medici-zaal van Stadspaleis Hof Bladelin Brugge. Er is in Adriaen Willaerts oeuvre een zeer sterke link met de machtige Medici-familie! Willaert schreef onder andere in 1518 de MEDICI-CODEX, een manuscript met 10 motetten, als geschenk ter gelegenheid van het huwelijk van Lorenzo de Medici, hertog van Urbino, met Madeleine de la Tour d’Auvergne. In 1527 werd Adriaen Willaert benoemd tot ‘Kapelmeester’ van de beroemde San Marco-basiliek in Venetië. Deze uitzonderlijke prestigieuze functie van ‘Maestro di cappella’ zou hij gedurende maar liefst 35 jaar bekleden! In Venetië hadden de Medici ook een bankfiliaal zoals in Rome, Brugge…

Bart Stouten schreef een meerstemmige fascinerende bundel over Adriaen Willaert. Een boekvoorstelling deed hij op 1 februari hier in de uitverkochte Medici-zaal, bij de uitgave van de tweede druk.

De stem van Adriaen
De stem van Adriaen

DE STEM VAN ADRIAEN (2de druk) — BART STOUTEN

Genese van het project

Op 7 november 2021 werd Bart Stouten in Roeselare voor zijn poëtisch oeuvre een Zilveren Rodenbachpen uitgereikt. Na de ceremonie, die de 165e geboortedag van Albrecht Rodenbach vierde, volgden contacten waaruit Stoutens grote affiniteit met het werk van componist Adriaen Willaert bleek. Gaandeweg groeide het idee om samen te werken met leerlingen van het Seminarie voor de realisatie van een exclusief prozagedicht, toegesneden op de diepere musicologische impact van Willaerts muziek. Zo wilde Bart Stouten het Klein Seminarie, dat een centrale locatie werd in de biografie, sieren met een onverwacht sterke link naar de muziek van één van de grootste polyfonisten aller tijden.

BRUGGE en ROESELARE streden lang om de geboorteplaats van de componist, die nu eerder in Roeselare zou liggen. Er zouden aanwijzingen zijn dat Adriaens vader Dionysus en zijn broer Anton naar Brugge verhuisden rond 1510.

Willaert reisde ook 2 keer naar de Nederlanden, in 1542 en 1556, waarbij hij onder meer ook Brugge bezocht. Vanaf de jaren 1540 raakte hij ook meer en meer bekend in de Nederlanden, vooral ook door de verspreiding van de drukkunst door componist en drukker Tielman Susato in Antwerpen en anderen.

Taal is troost.
Omdat ze benoemt.
Omdat ze uitdrukking geeft aan dingen die er zijn, maar soms ook niet zijn.
Taal maakt aanwezig.
Taal is wondere evocatie.

Omdat ze de verbeelding een stem geeft. En in die stem veel intenser klinkt,
Echter, geloofwaardiger, dan in de kreten van de werkelijkheid die ons omringt.

— Bart Stouten in ‘Autocue voor Lockdown’ —  

 

POËZIE 
1988: Het Engram, over de sporen van een liefde in het geheugen, zoals ze blijven en weer gewist worden. 
1992: Elegie van de Transkaroo, geschreven tijdens een reis dwars door Zuid-Afrika, na een ontmoeting met enkele van de laatste San. 
2002: Sapporo blues – kimi ga hoshii (ill. Rainier Boidin). Een poëtische zandloper. Zand van woorden stroomt van verleden naar heden in een zoektocht naar volmaakte liefde. 
2004: De wijsheid van de wind, een spirituele terugblik op de vroege dood van Stoutens vader. 
2006: Happy Christmas, Happy New York, een poëtisch dagboek met kleine valstrikjes. 
2009: Een Boek van Tijd, waarin Stouten afscheid neemt van de halve eeuw die achter hem ligt. 
2011: Tussen dood en herleven, poëzie in de stijl van een filmscenario, met veel dood verborgen in het leven. 
2012: Offenes Herz. World Internet Books. Leben. Die Schichten einer Zwiebel pellen. Saure Tränen heulen und den Täter suchen.  
2013: Ongehoorde Vragen, vol bang makende, intimiderende, destabiliserende vragen waarop een taboe rust. 
2013: Liefdespijn van Starbucks tot rotswoestijn – Uitgeverij De Contrabas. De onherbergzaamheid van de Namib-woestijn uitgespeeld tegen het spiritueel vacuüm in het (ooit rijke, maar nu verarmde) Avondland. 
2015: Van fooi tot bankgeheim, rond de vraag: hoe ziet je innerlijke wereld eruit als er in termen van winst en verlies wordt gedacht?  
2016: Middelheim live, bundel over de complexe relatie tussen beelden en verzen. 
2018: Onder de avondklok van de liefde, een handgeplukte selectie van meer dan vijftien jaar dichterschap, met een afdeling nieuwe gedichten: Mobieltje met kapitein Haddock 
2020: Redding nabij, een bundel met muziekgedichten. 
2021: Bunkers, een prozagedicht waarin verleden, heden, droom en werkelijkheid elkaar ontmoeten rond een lockdown en heelkundige ingreep. 
2023: Autocue voor lockdown, een prozagedicht waarin het bewustzijn zichzelf en het geweten begluurt.  

PROZA 
1980: Eenvoud en essentie. Over de magie van een akkoord, de teloorgang van geluk, de onvermoede kracht van kunst. 
1990: Nachtboek. Dagboek van een jonge academicus, waarin deze terugblikt op zijn problematische jeugd  
2009: Het ware Eden – Uitgeverij Averbode. Een spiritueel dagboek. 
2010: Beminde Eilanden – Uitgeverij Averbode. Hierin verkent Stouten met literaire teksten door hem geliefde verre eilanden. 
2013: Kersen eten om middernacht – Uitgeverij De Bezige Bij. Het boek bevat Stoutens muzikale herinneringen en werd in Nederland bekroond met de Grote Inktslaaf Literatuurprijs 2013 
2015: Bidden om verboden vruchten – Uitgeverij Vrijdag. Stoutens eerste roman over zijn jeugdjaren in Borgloon en Oostende. 
2017: Het huilt voor jou – Uitgeverij Vrijdag. Stoutens Syriëroman. 
2017: Over Bach – Uitgeverij Vrijdag. Literair essay. Waarin we Bach leren kennen zoals Stouten hem kent en bemint.  
2019: Liefde en andere overvloed – Uitgeverij Vrijdag. Roman over een stalking en het lot van een Oegandese vluchteling. 
2021: Over Proust en Beckett – Uitgeverij Vrijdag. Literair essay. Met elementen uit Stoutens jarenlange correspondentie met Becketts maîtresse Barbara Bray. 
2022: Lissabon, een droomwandeling – Uitgeverij Vrijdag. Slotdeel van de essay-trilogie. Een apologie van de poëzie in een droomtekst vol verbeelding, die ook een ‘droomwandeling’ door Lissabon is.  
2023: De stem van Adriaen – Uitgeverij Roer. Polyfonist Adriaen Willaert blikt vooruit naar zijn reputatie en toekomst. (Project in samenwerking met het Klein Seminarie, Roeselare). 
2024: Haydn, het Al en ik - Uitgeverij Stockmans. Stoutens libretto bij de ‘Zeven laatste woorden’ van Joseph Haydn, met een uitgebreide inleiding over religie en spiritualiteit in zijn leven. (Project in samenwerking met l’Heure de Musique’). 

Bart is ook een erg graag gezien en gelezen auteur van talrijke, bijzondere, fantastisch-mooie dichtbundels en van uniek proza. Daarom werd hij vroeger ook al ‘De Bard van Klara’ genoemd. 

Hier ontdekt u de adembenemende website en wereld van Bart Stouten & kan u rechtstreeks met hem contact nemen!

Najaar 2024: nieuw boek
'Zonde van de hemel'

Een verteller schrijft een brief aan de overleden dakloze Japanner Yasujiro. Hij blikt terug op zijn kennismaking met de gamer, als twintiger, in een kartonnen optrekje in het centrum van Tokio. Van daaruit ontdekte hij een onbekende wereld. Niets was zoals het leek: Yasujiro bietste stiekem een bestaan als dj en onderhield een relatie met de hermafrodiete Noh-actrice Akemi, die ook een verborgen leven leidde als jonge vroedvrouw.

De daad van het ter wereld komen is voor de verteller vooral een wedergeboorte van het oude visioen waaruit zijn liefde voor Japan geboren werd. Liefde zélf wordt een Noh-voorstelling met goede en kwade krachten.

Zonde van de hemel leest als een eerbetoon aan een andere, beroemdere Yasujiro: de grote regisseur achter het visioen, Yasujiro Ozu. Flanerend door beelden die zijn overgebleven uit zijn jeugd gaat de verteller in deze autofictieve vertelling recht naar de roots van een fascinatie voor zijn eigen medium: radio. 

(uitgeverij Pelckmans, rond 15 oktober 2024)

Bron: website Bart Stouten

Hof Bladelin

Het stadspaleis Hof Bladelin, met zijn prestigieuze renaissancetoren, behoorde eind 15de eeuw tot het toenmalige financieel centrum van Brugge.

GOUDEN MEER-STEMMIGHEID: het UTOPIA ENSEMBLE. Met Bart Stouten & Sara Schneider (VS)” op zondag 25 augustus is een 15de cultureel event in het kader van EARLY MUSIC — LAST MINUTE dat vooral verbondenheid wil creëren rond Oude Muziek, en wat extra licht in deze wereld wil brengen…

PROGRAMMA OVERZICHT

Zondag 25 augustus 2024
In de Kapel van Stadspaleis Hof Bladelin Brugge (BE)

20u GOUDEN MEER-STEMMIGHEID: het UTOPIA ENSEMBLE. Met Bart Stouten & Sara Schneider (VS).

Voor hun nieuwste CD ‘Salve Susato’ ontving het UTOPIA ENSEMBLE, dat te gast is op de meest PRESTIGIEUZE OUDE MUZIEKFESTIVALS in Europa, recent weer een DIAPASON D’OR! Op zondag 25 augustus, in aansluiting bij de Gouden Boomstoet, weerklinken hun 5 EXQUISITE STEMMEN in de neo-classicistische KAPEL van STADSPALEIS HOF BLADELIN BRUGGE, gebouwd naar de Basilica di Sant’Agnese fuori le mura (Rome, 7de eeuw). De zangers nemen u mee op een OORSTRELENDE REIS in de tijd door het Vlaamse landschap van de GOUDEN MEERSTEMMIGHEID, van JACOB OBRECHT (°1458) naar de meesterlijke componisten van de 16de eeuw.

Naast het beroemde MILLE REGRETZ van J. DESPREZ, en het antwoord LES MIENS AUSSI van T. SUSATO, schenken ze u polyfonisch goud van grote namen als N. GOMBERT, J. CLEMENS NON PAPA en O. LASSUS… maar ook A. PEVERNAGE. Een verrukkelijk programma met meerdere links naar Brugge, dat live wordt OPGENOMEN door de NEDERLANDSE CONCERTZENDER.

EN… er is een HEEL BIJZONDERE GASTE uit Texas: SARA SCHNEIDER. Om 20u INTERVIEWT BART STOUTEN — gekend en geliefd als auteur en van zijn tijd bij KLARA — haar gedurende een kwartier over haar liefde voor Oude Muziek, voor J. Obrecht en voor J. Desprez, zoals blijkt uit haar boek ‘The Eagle and the Songbird’. Sara Schneider haalde vele grootheden uit de Oude Muziek voor de microfoon, is tweevoudig Gracie Award® winnares, alsook presentatrice van o.a. het radioprogramma EARLY MUSIC NOW.

!!! Mogen wij u a.u.b. vragen om zeker tijdig te komen, de deuren gaan open om 19u15, en het begint om 20u, want het wordt opgenomen door de Nederlandse Concertzender.

21u40 MEET-AND-GREETS

Nadien volgt een MEET-AND-GREETS waarbij er naast CD’s van het Utopia Ensemble, een selectief aanbod is van Bart Stoutens meesterlijke bundels en ook is uitzonderlijk Sara Schneiders boek ‘The Earl and the Songbird’ te verkrijgen, dat ze graag voor u signeert!

Vanaf 21u40 MEET-AND-DRINK*

Wie dat wenst kan gezellig nagenieten tijdens de MEET-AND-DRINK* in aanwezigheid van het Utopia Ensemble, Bart Stouten en Sara Schneider in de MEDICI-ZAAL van Stadspaleis Hof Bladelin Brugge.

*Één glas per persoon.

We kijken er naar uit u te mogen verwelkomen om dit unieke concert « GOUDEN MEER-STEMMIGHEID: het UTOPIA ENSEMBLE. Met Bart Stouten & Sara Schneider (VS) » samen met u te delen en te be-LEVEN! Reserveer zeker tijdig uw tickets (beperkt aantal plaatsen).

Hieronder vindt u het oorstrelende programma met vele links naar Brugge, dat het Utopia Ensemble zal brengen. Als u nog verder naar beneden scrollt, kan u daar de biografieën lezen, alsook deze van Sara Schneider en Bart Stouten.

PROGRAMMA

het UTOPIA ENSEMBLE

GOUDEN MEER-STEMMIGHEID: het UTOPIA ENSEMBLE.

Michaela Riener (mezzo), Bart Uvyn (countertenor), Adriaan De Koster (tenor), Lieven Termont (bariton) & Guillaume Olry (bas).

A Dieu celle que jay — Eustache Barbion (? – 1556)

Kyrie (Missa Grecorum) — Jacob Obrecht (1457/58 – 1505)

Quam pulchra es amica mea — Jacquet de Mantua (1483 – 1559)

Tota pulchra es — Nicolas Gombert (ca. 1495 – ca. 1560)

Credo (Missa Quodlibetica) — Jacobus Vaet (ca. 1529 – 1567)

Tibi Laus — Orlandus Lassus (1532 ? – 1594)

Je suis trop jonette — Nicolas Gombert

Mille regretz — Josquin Desprez (ca. 1450/55 – 1521)

Les miens aussi (response) — Tielman Susato (ca. 1510/15 – 1570 ?)

Susanne un jour — Andreas Pevernage (1542/43 – 1591)

Sanctus (Missa Quodlibetica) — Jacobus Vaet

Quicquid appositum / Gloria tibi Domine — Pieter Maessins (ca. 1505 – 1562)

Musica Dei donum optimi — Jacobus Clemens (1510/15 – 1555 ?)

Agnus Dei (Missa Quodlibetica) — Jacobus Vaet (ca. 1529 – 1567)

Pere eternel (prière après le repas) — Tielman Susato

Biografieën

BIOGRAFIE UTOPIA ENSEMBLE

Utopia Ensemble verenigt vijf zangers die jarenlange ervaring genoten bij internationaal gerenommeerde ensembles. Sinds de oprichting in 2015 stond Utopia op verschillende binnenlandse en buitenlandse podia, met meer dan 60 concerten in totaal. Naast Laus Polyphoniae in Antwerpen en MA festival Brugge, waren ze te gast op festivals in Utrecht, Regensburg, Warschau, Praag en Fribourg. Ondertussen bracht het ensemble drie cd’s uit. De cd met de Lamentaties van Cristóbal de Morales oogstte internationaal veel lof en ook de samenwerking met blazersgroep InAlto, “Luther, the noble Art of Music”, werd goed onthaald. Dit album bevat werk van onder meer Josquin Desprez, Balduin Hoyoul en Michael Praetorius.

In 2021 bracht Utopia Ensemble een cd uit bij het hoog aangeschreven oudemuzieklabel Ramée en dit voor het eerst in zijn huidige bezetting: Michaela Riener, mezzo, Bart Uvyn, countertenor, Adriaan De Koster, tenor, Lieven Termont, bariton en Guillaume Olry, bas. Een tweede cd bij dit label werd opgenomen in de zomer van 2022, release verwacht in najaar 2023. Deze jongste opname zet de Antwerpse drukker Tielman Susato in het voetlicht.

Utopia Ensemble specialiseert zich in Vlaamse vocale polyfonie uit de 16de eeuw. Het zoekt daarbij niet zozeer naar een exotische uitvoeringswijze dan wel naar een pure zangstijl die het polyfone weefsel in een ongekende transparantie verklankt. Deze stijl is geworteld in een rijke traditie van de lage landen. Utopia Ensemble wil deze traditie verderzetten en actualiseren, immers zowel in musicologisch onderzoek als in de uitvoeringspraktijk hebben er zich de laatste jaren veel nieuwe ontwikkelingen voorgedaan. In de constellatie van Utopia Ensemble, met een mix van ervaring bij topensembles en een frisse aanpak, komen de elementen van traditie en vernieuwing samen. De klank en interpretatie van het ensemble worden beïnvloed door de eigenheid van elke individuele zanger.  Het uitgangspunt van het polyfone zingen, waarbij iedere stem gelijkwaardig is, resulteert in een rijke en homogene klank. In Vlaanderen en ver daarbuiten kan Utopia als vocaal solisten-ensemble binnen dit 16de-eeuwse polyfone repertoire beschouwd worden als de absolute top.

Utopia Ensemble werkt als een collectief, zonder artistieke leider. Op deze manier komen alle stemmen aan bod, worden alle mogelijkheden afgetoetst en wordt de artistieke koers unaniem gedragen.

Utopia Ensemble ontleende zijn naam aan het gelijknamige boek van Thomas More, die in 1515 in Antwerpen aan dit werk begon te schrijven. Geïnspireerd door de interessante en innovatieve ideeën in het boek, wil Utopia ook een maatschappelijke rol spelen door zijn projecten en samenwerkingen. Zo is er intussen een jaarlijkse Utopia Festivaldag, waar muziek, beeldende kunst, film en fotografie aan bod komen, naast lezingen en debatten over maatschappelijke thema’s. Binnen dit format maar ook daarbuiten is er ook plaats voor samenwerking met amateurgezelschappen als het Kortrijks Vocaal Ensemble en Framagomi, onder de vorm van samenwerking of coaching.

Als ‘ensemble in residentie’ in de schitterende Sint-Pauluskerk te Antwerpen heeft Utopia een prachtige thuisbasis voor concerten en nieuwe projecten. Ondertussen is er ook een samenwerking met museum Vleeshuis en Stadsklooster Haarlem opgestart.

Vanuit de specialisatie en het onderzoek voor de verschillende cd-projecten is bij Utopia Ensemble de ambitie gegroeid om het rijke Vlaamse erfgoed uit de zestiende eeuw verder te exploreren en aan het publiek te presenteren. Essentieel daarbij is de context die Utopia Ensemble haar publiek wil brengen. De muziek staat niet op zichzelf, maar kent een achtergrond, verhaal en samenhang. Dit leidt tot enerzijds verdieping in de muziek, maar anderzijds ook tot een grotere connectie met het publiek. Dat immers niet enkel passieve luisteraar is, maar wordt meegezogen in een verhaal met verschillende aanknopingspunten. Door zich te specialiseren in het Vlaamse polyfone erfgoed kan Utopia zowel voor Vlaanderen als op internationaal vlak een muzikaal en cultureel uithangbord zijn.

Bezoek de website van Utopia Ensemble

BIOGRAFIE SARA SCHNEIDER

Sara Schneider is geboren in Michigan. Na haar studie muziekwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam in Nederland, bracht haar liefde voor de muziek haar naar haar werk bij Classical 89.5, KMFA in Austin, Texas; eerst als omroeper en producer, en daarna als Music Director tot 2014.

Van 2014 tot 2016 woonde Sara in Lübeck, Duitsland, waar ze onderzoek deed en haar roman ‘The Eagle and the Songbird’ schreef.

Sara heeft veel grootheden uit de oude muziek geïnterviewd, waaronder Ton Koopman, Anonymous 4, Jordi Savall en wijlen Gustav Leonhardt. Ze is tweevoudig Gracie Award® winnaar: in 2011 ontving ze de prijs voor haar programma ‘Michael Nyman: Motion and Emotion’, en in 2018 voor ‘Her Name Shall Endure’, een programma over de middeleeuwse letterkundige Christine de Pizan.

Sara zit in het bestuur van het Texas Early Music Project. In haar vrije tijd houdt ze van reizen, wandelen en het schrijven van historische fictie.

Bron: de website van KMFA, waar je ook de radioprogramma’s van Sara Schneider kan beluisteren

BIOGRAFIE BART STOUTEN

Bart Stouten is dichter. Hij was jarenlang presentator bij KLARA, waar hij tot eind september 2021 met veel succes dagelijks het programma Klassiek Leeft presenteerde. 

Stouten, gouden regeringsmedaille aan het Koninklijk Atheneum Sint-Truiden, winnaar van de opstelwedstrijd 1974 van de Alliance Française, was in de jaren tachtig werkzaam als copywriter en bij de Universiteit Antwerpen.

De dynamiek van radio als kunstmedium daagde hem o.a. bij het beluisteren van de heruitzending, op de langegolf, van de oorspronkelijke hoorspelen van Samuel Beckett n.a.v. diens 80e verjaardag in 1986. In 1990, toen hij bij Radio1 werd aangesteld als producent bij de dienst Hoorspelen van de VRT, heeft hij die Beckett-juweeltjes integraal vertaald en gerealiseerd in een Nederlandstalige versie, samen met regisseur Martine Ketelbuters. Later leidde hij ook andere hoorspelreeksen voor de Vlaamse radio met exclusief werk van o.a. Tom Stoppard, Harold Pinter en Peter Handke.

Voor Zegge en Schrijve, het literair magazine van Radio3, verzorgde Stouten in het midden van de jaren negentig poëtische sfeerbeelden met interview en discursieve introductie. Drie jaar lang presenteerde hij het dagelijkse Pak van Sjaalman (1998-2000) waarin hij samen met Gudrun de Geyter en Johan Van Cauwenberge inzoomde op aspecten van hedendaagse literatuur en filosofie. 

Bij Klara werkte hij mee aan het literair magazine Volgeboekt en presenteerde meer dan tien jaar lang het spitsprogramma De Tuin van Eden (een poëtische mix van klassiek, jazz, wereld- en filmmuziek). Nadien was er Stouten op Zondag (2010-2013) en het lunchprogramma Bellevue (2011-2013).

Van 2013 tot aan zijn pensioen in 2021 presenteerde Bart Stouten elke weekdag bij Klara het klassieke muziekprogramma Klassiek Leeft

Op 2 oktober 2021 blikte hij terug op zijn carrière bij Katelijne Boon in het programma De Liefhebber.

Op 19 december 2021 was hij in gesprek over zijn carrière en leven bij Friedl Lesage in Touché op Radio1.  

Op vraag van Klara was hij, tijdens zijn pensioen, vanaf 9 oktober 2021 tot 24 juni 2022 wekelijks op vrijdagavond, presentator van een one-off reeks die de terugkeer markeerde van De Tuin van Eden. 

Als dichter heeft hij zijn stijl langzaam laten rijpen in wat hij zijn ‘goudmijn van dertig gekartonneerde Griekse schriftjes’ noemt, literaire dagboekaantekeningen die hij dagelijks maakte (sedert het overlijden van zijn ouders en tweelingszus in een tragisch ongeval midden in zijn puberteit) zonder te weten welke definitieve vorm ze later zouden krijgen. 

Bart Stouten is een groot liefhebber en kenner van muziek en voelt zich aangetrokken door auteurs en dichters die zelf iets doen met de muziek in hun werk (Beckett, Proust, Celati, Barthes, Eliot, Powell, Bernlef, Cendrars, Hellman, Waugh, Maeterlinck, Musil, Pasolini, Yeats, Mishima, Cocteau). 

Na een aantal ‘obscure’ uitgaven waaraan hij ‘warme herinneringen’ bewaart, hoewel hij er zich nu niet langer in thuisvoelt, publiceerde hij tot hiertoe twaalf ‘officiële’ bundels en een negental romans en proza-teksten.

Stoutens poëzie is een zoektocht naar vrijheid, ver weg van de ‘makkelijke expressie’. Hij vertrouwt erop dat de woorden zélf naar hem toekomen, zegt hij, en daarom kan hij hen ook beminnen. Hoewel hij vanuit een streng disciplinegevoel schrijft, laat hij zich niet de ijzers aanbinden door voorschriften inzake vorm en genre. De rake toon is alles, voor Stouten. En daar blijft hij koortsachtig naar op zoek.

Op zondag 7 november 2021 kreeg Bart Stouten in Roeselare de Zilveren Rodenbachpen uitgereikt. Deze pen is een onderscheiding van de Stad Roeselare waarmee men voorname dichters wil eren en uitnodigen om een rol op te nemen in de samenleving om de poëzie in het hart van de mensen te brengen.

Bezoek de website van Bart Stouten

TICKETS

Een inspirerend radiospotje waarin je reeds een glimp opvangt van “VIOLONCELLO VOOR VREDE MET LUCIA SWARTS. BART STOUTEN interviewt GERARD BODIFEE over zijn nieuwste boek”. Het is tot zondag 23 juni ook te horen op alle radiozenders van de VBRO.

KAARTEN

€25 CONCERT in VVK (€30 aan de kassa op 25 aug.)

€30 CONCERT & RECEPTIE* in VVK

€35 STEUNKAART CONCERT (plaats vooraan op naam)

€40 STEUNKAART CONCERT & RECEPTIE*

KAARTVERKOOP CONCERT

  • In & Uit [Concertgebouw]*
    —’t Zand 34, 8000 Brugge 
    www.ticketsbrugge.be
    —Tel.** 078 15 20 20

  • Boekhandel Raaklijn — Kuipersstraat 1, 8000 Brugge
  • Per overschrijving naar Passion Beyond Bach
    — BE90 0018 6264 5732
    — met vermelding van: event + na(a)m(en) + aantal (steun)kaart(en) 

*Open van Ma tot Za van 10 tot 13u, en van 14u tot 17u, Zo van 10u tot 14u.  

**Telefonisch enkel bereikbaar van Ma tot Vrij van 14u tot 17u. 

PROGRAMMA OVERZICHT

Zo 25 augustus 2024
Kapel van Stadspaleis Hof Bladelin Brugge, Naaldenstraat 17-19 (8000 Brugge, BE)

20u GOUDEN MEER-STEMMIGHEID: het UTOPIA ENSEMBLE. Met Bart Stouten & Sara Schneider (VS).

DIAPASON D’OR voor nieuwste CD; te gast op prestigieuze Oude Muziekfestivals; WEST-VLAAMS POLYFONISCH GOUD van JACOB OBRECHT (°1458) tot eind 16de eeuw, met DESPREZ, GOMBERT, CLEMENS NON PAPA, LASSUS…/ wordt OPGENOMEN door NEDERLANDSE CONCERTZENDER/ INTERVIEW door BART STOUTEN, gekend van KLARA, met SARA SCHNEIDER (VS), radiopresentatrice van o.a. EARLY MUSIC NOW en auteur 

!!! Mogen wij u a.u.b. vragen om zeker tijdig te komen, de deuren gaan open om 19u15, en het begint om 20u, want het wordt opgenomen door de Nederlandse Concertzender.

Vanaf 21u40 MEET-AND-DRINK*

Voor wie dat wenst is er vanaf 21u40 nog een gezellige MEET-AND-DRINK* in aanwezigheid van het Utopia Ensemble, Bart Stouten en Sara Schneider in de aanpalende MEDICI-ZAAL van Stadspaleis Hof Bladelin Brugge.

*Één glas per persoon

VOOR ALLE INFO

earlymusic@passionbeyondbach.com

 

Hof Bladelin Brugge is bereikbaar met de wagen, het is mogelijk om iemand aan de ingang te laten uitstappen. Onder ‘PRAKTISCH’ leest u meer.

PRAKTISCH

WAAR

Om 20u:

Kapel van Stadspaleis Hof Bladelin Brugge
Ingang Naaldenmarkt
Naaldenstraat 17-19
8000 Brugge

website van Stadspaleis Hof Bladelin Brugge

BEREIKBAARHEID

MET DE AUTO 

Hof Bladelin Brugge is bereikbaar met de wagen, het is mogelijk om iemand voor de ingang te laten uitstappen. In de Naaldenstraat en omliggende straten kan geparkeerd worden, maar er is maar een heel beperkt aantal plaatsen. 

De dichtstbijzijnde parking, op 100m, is de publieke Parking Biekorf, Naaldenstraat 8, 8000 Brugge.  

Website Parking Biekorf 

Op 5 minuutjes loopafstand van Hof Bladelin is er ook de publieke Parking Centrum-Ezelstraat, Hugo Losschaertstraat 5, 8000 Brugge, waar altijd nog parkeerplaats is. 

Website Parking Centrum-Ezelstraat 

MET HET OPENBAAR VERVOER   

De gratis centrumshuttle rijdt elke dag tot 19u. Elke halte wordt om de 20 minuten bediend. Hij vertrekt aan de halte Kiss&Ride station. Op zijn route ligt de halte Sint-Jakobsstraat of halte Stadsschouwburg. De haltes zijn gelegen op een paar 100m van Hof Bladelin Brugge.  

Hier leest u er meer over. 

CONTACT

VOOR ALLE INFO 

earlymusic@passionbeyondbach.com 

 EARLY MUSIC — LAST MINUTE 
wil uitwisseling & verbondenheid creëren met een hart voor Oude Muziek, voor historisch erfgoed, voor elkaar, maar ook voor het milieu en zeker voor U! 

ORGANISATIE MET DANK AAN

Organisatie: PASSION BEYOND BACH
+32 (0) 475 84 00 84
earlymusic@passionbeyondbach.com
www.passionbeyondbach.com
BE 0724. 987. 502

Sponsors